Wywiady

Piotr Frycz: Innowacyjne cysterny zrewolucjonizują rynek

Produkcję zbiorników do wagonów cystern gazowych rozpoczęliśmy w 1997 r. Niestety kryzys lat 2008-2009 spowodował, iż część naszych klientów rozpoczęła produkcję własnych zbiorników, co groziło znaczącym spadkiem przychodów. W roku 2013 rozpoczęliśmy produkcję pierwszego kompletnego wagonu cysterny na LPG o pojemności 112 m3. Po zakupie nowego zakładu i otwarciu linii montażowej w styczniu 2018 roku, produkcję przenieśliśmy do Tarnowskich Gór. W roku 2018 było to 90 wagonów, w 2019 – 200 wagonów, a w roku bieżącym zaplanowane jest 320 sztuk. Obecnie nasz portfel produktowy obejmuje dwa typy cystern na LPG – 113 m3 i 117 m3, lekką cysternę do transportu butadienu o poj. 125 m3 oraz wagon do transportu amoniaku o poj. 108 m3. Prowadzimy też prace nad nową wersją wagonu na amoniak o poj. 105 m3 oraz nad pierwszym wagonem cysterną do transportu środków chemicznych o poj. 55 m3, wykonanego ze stali kwasoodpornej.

By zrealizować założenia, musimy zwiększyć moce produkcyjne. Docelowo chcemy produkować minimum 450 wagonów rocznie. Wynik ten planujemy osiągnąć w ciągu 2-3 lat. Na ile to będzie realne? Czas pokaże.

Jednym z najnowszych produktów spółki CHEMET jest wagoncysterna kolejowa o pojemności nominalnej V=117 m3. Co sprawia, że jest on tak innowacyjny?

Wagon WB-117, to pierwszy w naszej gamie cystern wagon zaprojektowany w opcji „lekkiej” bez typowej ostoi, gdzie czołownice spawane są bezpośrednio do zbiornika, który sam w sobie stanowi konstrukcję nośną wagonu. Dzięki eliminacji belki środkowej, zastosowaniu lekkiej konstrukcji czołownic oraz zmiany hamulców klasycznych (typu „push-brake”) na kompaktowe, nominalna masa tara wagonu została obniżona o ponad 2 tony, tj. do 31 ton. Dzięki temu nasi klienci mogą przewieźć 20-wagonowym składem jednorazowo o 40 ton gazu więcej.

Masa tara to nie jedyny wyznacznik innowacyjności naszego wagonu – w ramach rozwoju koncepcji bezpiecznego wagonu umożliwiliśmy naszym klientom indywidualny dobór opcji dodatkowych – takich jak systemy przeciwnajazdowe, osłony czołowe (tzw. headshieldy), mocniejsze zderzaki (supra buffers), czujniki wykolejenia oraz zawór ważący, eliminujący ręczne przestawianie trybu pracy wagonu pełny-próżny.

Jak wygląda obecnie rynek zbytu dla tych produktów?

Od sierpnia rozpoczynamy dostawę 240 wagonów dla klienta francuskiego. W przyszłym roku prawdopodobnie kolejne 100 dostarczymy do Niemiec. Prototyp produktu zaprezentowaliśmy na ubiegłorocznych targach kolejowych. Od tego czasu, do chwili dostawy, minie rok.

CHEMET pracuje również nad pierwszym wagonem chemicznym do przewozu wodorotlenku sodu. Jak wpłynie on na rozwój transportu substancji niebezpiecznych?

Projektowanie prototypu rozpoczęliśmy w roku 2019. Obecnie jesteśmy na etapie zatwierdzania dokumentacji. Prototypy do badań wyprodukowane zostaną w drugie połowie roku, a wagon swoją premierę będzie miał wiosną przyszłego roku na targach Innotrans w Berlinie oraz Transport Logistic w Monachium. Liczymy na duże zainteresowanie naszym projektem ze względu na stosunkowo ograniczoną ofertę konkurencji w tym zakresie.

Dodaj komentarz