Piąty Lajkonik dotarł już do Krakowa. Dwa pierwsze pojazdy, które dla stolicy Małopolski produkuje firma Stadler, już kursują po torach. Tramwaje są kontynuacją produkowanej obecnie serii TANGO Kraków Lajkonik.
![](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2020/06/105942441_3300586626621043_7543888374270177797_o.jpg)
Pojazdy to trzyczęściowe tramwaje niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewniają szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejsza ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku.
W nowych tramwajach jest więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Nowością są także specjalne oparcia zamontowane dla osób stojących. Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących.
Pojazdy są wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, system monitorowania oraz porty USB do ładowania smartfonów. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią motorniczemu komfortowe warunki pracy.
Dwa z pięćdziesięciu zamówionych tramwajów będą przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej – pozostałe będą tak zaprojektowane, by w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania.
Realizowany przez MPK Kraków projekt w przyszłości pozwoli tramwajom kursować m.in. na trasach, na których nie będzie sieci trakcyjnej.