PKP Cargo Connect chce uruchomić pociągi intermodalne na trasie Turcja – Polska przez Ukrainę. Kluczowe znaczenie dla tych działań będzie miał terminal kolejowy w Medyce oraz współpraca ze stroną ukraińską.
– Spółka jest w stanie zapewnić przeładunek kontenerów, które w najbliższym czasie mają pojawić się dzięki nowym połączeniom intermodalnym z Chin przez Ukrainę – mówi Witold Strobel, członek zarządu ds. operacyjnych PKP CARGO CONNECT.
Zdaniem prezesa PKP CARGO S.A. Czesława Warsewicza, uruchomienie regularnych połączeń kolejowych na Ukrainę i do Turcji spowoduje wzrost znaczenia strategicznego Medyki na mapie transportowej Polski i Europy.
– Przez ten punkt mogą być przewożone nie tylko ładunki z Chin do Europy i z Europy do Chin, gdyż Medyka powinna stać się także ważnym węzłem dla wymiany handlowej między krajami Unii Europejskiej a Ukrainą i Turcją oraz innymi państwami azjatyckimi – mówi Czesław Warsewicz. – Jeśli potwierdzą się prognozy dotyczące znacznego zwiększenia w kolejnych latach ruchu kolejowego między Azją a Europą, to spedytorzy tym bardziej będą zainteresowani wykorzystywaniem korytarza transportowego biegnącego przez nasz terminal w Medyce – dodaje prezes Warsewicz.
Terminal w Medyce liczy ok. 13 ha powierzchni. Na jego terenie znajduje się hala magazynowa oraz tory o rozstawie szyn 1520 mm oraz tory o rozstawie szyn 1435 mm. Medyka stanie się więc ważnym punktem na transportowej mapie Europy i Azji, zwłaszcza dla rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku.
Realizowane przedsięwzięcie możliwe będzie dzięki współpracy z CTS Liski, ukraińską spółką odpowiedzialną za negocjacje z ramienia Kolei Ukraińskich. Spółka powołana została do zarządzania i rozwijania przewozów kontenerowych.