Spółka PKP Intercity ogłosiła przetarg na wyłonienie wykonawcy przebudowy bocznicy kolejowej Kraków Główny Zachód – jednej z głównych stacji postojowych m.in. dla pociągów EIP Pendolino.
Bocznica kolejowa znajduje się przy ul. Składowej 17 w Krakowie. Zaplanowana przebudowa ma podnieść standard utrzymania taboru PKP Intercity. Po przeprowadzonej modernizacji i przebudowie zoptymalizowany zostanie czas obsługi pojazdów, poprawiona zostanie gospodarka wodna obiektu oraz możliwe będzie kompleksowe czyszczenie taboru i przygotowanie do trasy pociągów wyjeżdżających z Krakowa.
Konsekwentnie dążymy do tego, aby polska kolej była bezpieczna, komfortowa i przewidywalna. A do tego, poza inwestycjami w nowoczesny tabor, niezbędne są także wysokiej klasy zaplecza techniczne. Takie jak to w Krakowie, które po przebudowie będzie gwarantować wysoki poziom obsługi taboru naszego narodowego przewoźnika. Strategia inwestycyjna PKP Intercity jest wielotorowa i zapewnia całościowe spojrzenie na potrzeby spółki – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
Ogłoszone postępowanie przetargowe na przebudowę krakowskiej stacji postojowej zakłada realizację prac w ramach trzech głównych zadań. Pierwsze z nich – przebudowa sieci sprężonego powietrza oraz przebudowa instalacji wodnej i budowa stacjonarnej instalacji do odfekalniania wagonów jest elementem projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17-00] i będzie realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Pozostałe dwa zadania obejmują przebudowę sieci i urządzeń grzewczych oraz zasilania składów pociągów, a także oświetlenia i sieci trakcyjnej czy przebudowę budynku warsztatowo-magazynowego do obsługi wagonów. Na realizację całej inwestycji wykonawca będzie mieć maksymalnie 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Równolegle z inwestycjami w nowoczesny tabor dbamy o odpowiednie zabezpieczenie zapleczy technicznych na terenie całej Polski, co istotnie przyczynia się do zaoferowania pasażerom standardu usług na możliwie najwyższym poziomie. Stacja postojowa w Krakowie jest jednym ze strategicznych obiektów w naszej spółce o dużym znaczeniu dla codziennego ruchu pociągów PKP Intercity – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Miliardowe inwestycje w tabor i infrastrukturę
Modernizacja bocznicy kolejowej w Krakowie to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Wart 7 mld złotych program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży, a także modernizacja stacji postojowych. Program przewiduje przebudowę 16 bocznic kolejowych w całej Polsce. Nowoczesne zaplecza techniczne to redukcja negatywnego wpływu na otoczenie poprzez mniejszą emisję spalin, hałasu i substancji szkodliwych. W ramach infrastrukturalnego programu inwestycyjnego PKP Intercity do 2023 roku zaplanowało ponad 100 inwestycji na kwotę prawie 822 mln złotych.