Dzisiaj polska kolej inwestuje, polska kolej jest silna. To środek transportu, któremu można ufać. Do podróży pociągami coraz bardziej zachęcają inwestycje, które od kilku lat zmieniają oblicze polskiej kolei. Zmodernizowane dworce oraz nowoczesny tabor pozwalają na coraz szybsze, bardziej komfortowe i bezpieczniejsze podróże po całej Polsce. Na polską kolej trafiają ogromne pieniądze. Od 2016 do końca tego roku rząd Prawa i Sprawiedliwości wyda na polską kolej ok. 100 mld zł. Za co polska kolej dziękuje – mówi Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A.
Znaczące inwestycje prowadzone były również w zakładzie w Libiszowie koło Opoczna już od 2016 roku. Ostatni do tej pory, trzeci etap modernizacji zakładu, o wartości 135 mln zł zakończył się w czerwcu 2021 roku. W efekcie rozbudowy, po osiągnięciu maksymalnych mocy przerobowych, pracuje w nim obecnie 470 pracowników. Po wszystkich rozbudowach zatrudnienie w PKP Intercity Remtrak przekroczy 1000 pracowników. Co więcej, od blisko dwóch lat trwa współpraca spółki z placówkami edukacyjnymi w okolicach Opoczna. Dzięki temu uczniowie zyskali możliwość odbywania praktyk, staży i zajęć praktycznych w zakładzie.
Systematycznie rośnie liczba zleceń, które PKP Intercity Remtrak wykonuje dla nas. W latach 2015-2022 spółka zrealizowała aż 4630 zleceń, z czego 885 w 2021 roku i 913 w 2022 roku. Do końca sierpnia 2023 roku spółka naprawiła 585 wagonów, 7 lokomotyw, zainstalowała w 130 wagonach systemy informacji pasażerskiej i lampy UV, prowadzi także naprawy zestawów kołowych. 60% wszystkich napraw to przeglądy na poziome P4 – wyjaśnia Tomasz Gontarz, Wiceprezes Zarządu PKP Intercity. Posiadając w swojej grupie kapitałowej spółkę PKP Intercity Remtrak mamy unikalne w Polsce kompetencje rynkowe. Udzielone wsparcie finansowe jest kolejnym krokiem, który zbliża PKP Intercity do realizacji celów założonych w strategii rozwoju.
Modernizacja oddziału w Idzikowicach umożliwiła wykonywanie i zapewnienie PKP Intercity 100% napraw okresowych na 3., 4. i 5. poziomie utrzymania wszystkich typów wagonów, 100% zestawów kołowych oraz 60% napraw lokomotyw elektrycznych. Inwestycja w zakład w Opolu i Libiszowie pozwoli nam realizować wszystkie naprawy okresowe, przy rosnącej liczbie taboru – mówi Witold Bawor, Prezes Zarządu PKP Intercity Remtrak.
Udana modernizacja oddziału w Idzikowicach
W 2021 roku zakończyła się modernizacja zakładu w Idzikowicach. Prace przy rozbudowie oddziału i zwiększaniu jego kompetencji podzielono na trzy etapy. Pierwszy był wart ponad 10,5 mln zł brutto. W ramach rozbudowy Spółkę wyposażono w nowoczesną komorę lakierniczą. Powstał także zupełnie nowy ciąg technologiczny wraz z układem torowym, umożliwiający w pełni komfortową i efektywną pracę w I etapie wykonywania naprawy wagonu. Wybudowano także niezbędny zbiornik retencyjny na wodę deszczową, parking i infrastrukturę ziemną. Etap drugi był wart ponad 11,3 mln zł brutto. Prace zakończono w grudniu 2017. W ramach tego etapu rozbudowy zakład został wyposażony w szereg specjalistycznych stanowisk naprawczych, m.in.: nowoczesne stanowisko badania nacisków kół na szynę oraz stanowiska do: pomiarów elektrycznych na wagonach; badania charakterystyki zderzaków pojazdów szynowych; pomiarów i sprawdzania zaworów rozrządczych i tablic pneumatycznych; badań układu zamkniętego WC; system diagnostyki układów hamulcowych pojazdów szynowych oraz stacjonarny system odfekalniania. Warty 135 mln zł brutto III etap objął budowę dwóch hal: hali napraw zestawów kołowych i wózków, a także lokomotyw i wagonów pasażerskich dla Oddziału Idzikowice. Ponadto powstał budynek warsztatowo-socjalno-administracyjno-diagnostyczny, akumulatorownia, portiernia, magazyny na podzespoły, części, oleje czy smary.