PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na wykonawcę inwestycji na odcinku linii Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer. W ramach modernizacji powstanie nowy przystanek Warszawa Wiatraczna, nowy węzeł komunikacyjny i dodatkowe przejście pod torami.
– Ogłosiliśmy przetarg na prace na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer. Wiemy, że w obecnej sytuacji kontynuacja Krajowego Programu Kolejowego, ogłaszanie nowych przetargów i podpisywanie umów jest niezbędne dla utrzymania stabilności na rynku budowlanym. To działania kluczowe dla gospodarki kraju, ważne dla podtrzymania korzystnej sytuacji gospodarczej i realizacji inwestycji – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Prace dotyczą modernizacji linii kolejowej nr 7, na trasie Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin. Rozpoczęcie robót planowane jest jeszcze w tym roku. Prace będą realizowane przy zachowanym ruchu pociągów.
W ramach modernizacji powstanie nowy przystanek kolejowy – Warszawa Wiatraczna. Stanie on w pobliżu szpitala na ul. Szaserów. Kolej zapewni lepszy dojazd do kliniki. Wybudowany zostanie peron wyspowy z wiatą. Będzie system informacji pasażerskiej.
Zamiast kładki na przystanku Warszawa Olszynka Grochowska zamontowane zostaną windy. Peron będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zainstalowany zostanie system dodatkowej informacji pasażerskiej.
Bliżej wiaduktu na ul. Marsa ulokowany będzie przystanek Warszawa Gocławek. Tam powstanie też nowy węzeł komunikacyjny, który połączy kolej z komunikacją podmiejską.
Wybudowany zostanie nowy peron. Będzie przejście podziemne z pochylniami i schodami oraz dojściem na peron. Windy i schody zapewnią dostęp na wiadukt. Na przystanku Warszawa Wawer peron zostanie przebudowany, a przejście podziemne zostanie wyposażone w windy. Wiata peronowa zostanie odrestaurowana. Podobnie jak na pozostałych przystankach, dla podróżnych będzie zamontowany system informacji wizualnej i głosowej.
Modernizacja odcinka od stacji Warszawa Wschodnia Osobowa do stacji Warszawa Wawer to także przebudowa istniejącego układu torów oraz dobudowa nowych. W planach jest modernizacja dwóch istniejących torów na odcinkach Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer oraz budowa dwóch dodatkowych dalekobieżnych od Warszawy Gocławek do Warszawy Wawer. Przygotowane zostanie „wyjście” nowego układu torów od stacji Wawer do Otwocka, które będzie realizowane w kolejnym etapie.
Zmodernizowane zostaną także tory na linii Warszawa Antoninów – Warszawa Gocławek (nr 506) dedykowane w przyszłości dla ruchu dalekobieżnego.
Dzięki modernizacji odcinka między Warszawą Wschodnią a Otwockiem, będzie możliwe rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. To pozwoli zwiększyć przepustowość i więcej składów będzie mogło kursować między Warszawą a Otwockiem i Warszawą a Lublinem. Oznacza to sprawniejsze, bardziej przewidywalne podróże w aglomeracji i na trasach dalekobieżnych.
Pięć nowych przejść podziemnych istotnie ułatwi komunikację w obszarze kolejowym oraz zwiększy bezpieczeństwo. W ramach inwestycji przewidziano montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.