PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie studium wykonalności na odcinku Czechowice –Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń na linii z Katowic do granicy ze Słowacją (nr 139). To duży krok w kierunku poprawy komfortu podróży oraz przewozu ładunków.
PKP PLK w ramach studium wykonalności przeanalizują możliwości modernizacji linii kolejowej nr 139 prowadzącej ze stolicy województwa śląskiego do granicy ze Słowacją.
Działania obejmą odcinek z Czechowic-Dziedzic do Zwardonia. W planie uwzględnione zostaną przewozy w ruchu towarowym oraz pasażerskim. Wykonawca studium ma zająć się także zagadnieniem ruchu transgranicznego ze stroną słowacką. Efektem przyszłej modernizacji byłoby skrócenie czasu przejazdu oraz poprawa standardu podróży i zwiększenie dostępu do kolei.
– Istotnym działaniem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest wyprzedzające przygotowywanie projektów do realizacji przyszłych inwestycji. Podpisana umowa na trasie z Katowic przez Czechowice-Dziedzice do Zwardonia zapowiada pozytywne zmiany na kolejowych trasach województwa śląskiego i europejskiej sieci kolejowej TEN-T. Budujemy kolej bardziej bezpieczną, komfortową i punktualną – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
O inwestycji mówił także wicewojewoda śląski.
– Linia kolejowa 139 jest jedną z ważniejszych na kolejowej mapie województwa śląskiego. Służy i pasażerom, jak i przewozom towarowym. Studium wykonalności poprzedza modernizację, która bezwzględnie usprawni transport w tym zakresie i przysłuży się do rozwoju tego regionu – powiedział Jan Chrząszcz, wicewojewoda śląski.
Do zadania odniósł się również prezes Zarządu PKP PLK.
– Realizujemy inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego, ale stale staramy się zwiększać możliwości sieci kolejowej i być przygotowanym do kolejnych inwestycji. Podpisana dziś umowa na studium wykonalności na odcinek Czechowice-Dziedzice – Zwardoń, pozwoli dobrze zaplanować kolejne projekty i rozwijać możliwości kolei zarówno w zakresie atrakcyjnych podróży jak i sprawnego transportu towarów – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Prace studialne określą zakres projektu, jego efektywność oraz koszty realizacji. Dokumentacja przedprojektowa pozwoli na wybór najbardziej korzystnego wariantu modernizacji linii kolejowej.
W ramach studium rozważane będzie dobudowanie drugiego toru lub mijanek na odcinku jednotorowym od Wilkowic Bystrej do Zwardonia. Takie rozwiązania pozwalają na zwiększenie przepustowości, a tym samym przejazd większej liczby pociągów i rozwój ekologicznego transportu kolejowego. Studium zakłada analizę trasy dla pociągów, które pojadą z większą niż obecnie prędkością, od 120 (towarowe) do 160 km/h (pasażerskie).
W planach studium uwzględniona ma być modernizacja stacji i przystanków na odcinku Czechowice-Dziedzice – Zwardoń. Zakładane warunki, to m.in. dostosowanie obiektów do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Przeanalizowana będzie również budowa nowych przystanków.