PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do budowy nowego mostu na Bugu oraz rozbudowy szerokich torów na stacji Terespol. Umowa na studia wykonalności została podpisana. Dzięki inwestycjom przejście graniczne Terespol – Brześć przyjmie więcej pociągów towarowych, tym samym zwiększy się możliwość wymiany handlowej na linii Azja – Europa.
Studium wykonalności dla stacji Terespol i budowy mostu na Bugu przygotuje firma BBF Sp. z o.o. Inwestycja przewiduje budowę dodatkowych torów szerokich (1520 mm) stacji Terespol oraz budowę nowego mostu na rzece Bug wraz z włączeniem do układu torów szerokich (1520 mm) i normalnych (1435 mm) na stacji Terespol.
– Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. sprzyjają rozwojowi transportu m.in. na ważnej trasie wschód – zachód. Studia wykonalności przygotowują możliwości prac w rejonie przejścia granicznego Terespol/Brześć. Planowane rozwiązania zwiększą rolę ekologicznego transportu kolejowego, a to przekłada się na rozwój gospodarki – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Studium wykonalności przygotowuje do rozbudowy układu torowego w Terespolu, która umożliwi sprawną odprawę większej liczby pociągów o długości 1050 m i nacisku 25t na oś. Uwzględniono względy bezpieczeństwa, m.in. tor do odstawiania uszkodzonych wagonów. Wybudowane będą drogi i chodniki inspekcyjne w międzytorzu ułatwiające czynności celno-graniczne.
Budowa nowego mostu na rzece Bug, przy realizacji planów, poprawi obsługę pociągów i będzie mógł zwiększyć się transport ładunków. Nowa przeprawa, zapewni przejazdy po torach normalnych o prześwicie 1435 mm i szerokich 1520 mm. To pozwoli na zwiększenie przepustowości kolejowego transportu na granicy polsko-białoruskiej. Realizacja inwestycji umożliwi odseparowanie ruchu pociągów pasażerskich oraz towarowych. Przewidziano Płynne i bezpieczne przejazdy zagwarantuje nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie dwóch odrębnych studiów wykonalności dla projektów: „Poprawa dostępności przejścia granicznego Terespol – Brześć, Etap1 – Rozbudowa układu torów o prześwicie 1520 mm stacji Terespol” oraz projektu „Poprawa dostępności przejścia granicznego Terespol – Brześć, Etap 2 – Budowa nowego mostu na rzece Bug wraz z włączeniem do układu torowego o prześwicie 1520 mm i 1435 mm stacji Terespol”.
Opracowane zostaną modele finansowo-ekonomiczne oraz harmonogramy rzeczowo-finansowe, niezbędne do ubiegania się o dofinasowania ze środków UE do realizacji robót. Rozbudowę układu torowego stacji Terespol zaplanowano na lata 2022-2024. Budowa nowego mostu wymaga ustaleń ze stroną białoruską.
Stacja Terespol – wygodniejsze podróże z nowych peronów
W ramach prac na linii kolejowej E20 Siedlce – Terespol, PLK modernizują m.in. stację Terespol.
Podróżni korzystają z nowych peronów z udogodnieniami dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przebudowano przejście podziemne. Lokalne Centrum Sterowania, wyposażone w komputerowe urządzenia zwiększyło bezpieczeństwo w ruchu pociągów. Projekt „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol” jest współfinansowany w ramach instrumentu finansowego Łącząc Europę”. Wartość projektu ponad to 540 mln zł, a dofinansowanie z UE to 360 mln zł.