Nowe tory zwiększą sprawność ruchu kolejowego na modernizowanej linii z Warszawy do Otwocka. Obecnie kursowanie pociągów zapewnia bajpas na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe, kosztuje 422 mln zł. Pracę wsparły środki z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Na linii Warszawa – Otwock, w obszarze rezerwatu Olsztynka Grochowska, ułożone są dwa nowe tory. Wykonawca stawia słupy, a także bramki sieci trakcyjnej. Powstały tzw. bajpas torowy umożliwia realizację prac przy zachowaniu ruchu dwutorowego.
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, przy stacji Warszawa Wawer powstaje konstrukcja nowego budynku nastawni. Umieszczone w nim będzie lokalne centrum sterowania. Na wiosnę przyszłego roku zaplanowano przebudowę peronu w Wawrze.
Wykonawca ustawił ściany nowego wyspowego peronu Warszawa Gocławek, pod wiaduktem ul. Marsa w ciągu Trasy Siekierkowskiej. Zdemontowano stare słupy sieci trakcyjnej i tor.
Modernizacja odcinka linii kolejowej nr 7 z Warszawy Wschodniej Osobowej do stacji Warszawa Wawer włącznie to pierwszy etap prac pomiędzy Warszawą a Otwockiem. Lepszy dostęp do kolei zapewni nowy przystanek Warszawa Grochów oraz przebudowane przystanki Warszawa Olszynka Grochowska, Warszawa Gocławek, a także Warszawa Wawer.
Inwestycja na linii otwockiej PLK za ponad 400 mln zł zwiększy dostępność linii o charakterze aglomeracyjnym i regionalnym. Cztery tory między Warszawą Wschodnią a Otwockiem umożliwią rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. Będą sprawniejsze podróże w aglomeracji, a także na trasach dalekobieżnych.