PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmieniają kolej w Warszawie i regionie. Modernizowane są stacje, budowane są nowe wiaty, windy i platformy. W kolejnych latach powstaną dodatkowe tory na liniach wokół Warszawy. O miliardowych inwestycjach, które poprawiają komfort podróżowania w stołecznej aglomeracji, rozmawiamy z Ireneuszem Merchelem, Prezesem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Panie Prezesie, jakie kolejowe inwestycje przeprowadzono w ostatnich latach w Warszawie?
Zacznijmy od liczb. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą obecnie największy program inwestycyjny w historii. Krajowy Program Kolejowy, bo o nim mowa, obejmuje 230 projektów w całym kraju o wartości blisko 76 mld złotych. Ta rekordowa kwota pokazuje, jak bardzo zmienia się kolej nie tylko w całej Polsce, ale też w Warszawie. Tylko w ubiegłym roku zrealizowaliśmy kilka kluczowych dla warszawiaków projektów. Za ponad 200 mln zł zmodernizowaliśmy linię obwodową z Warszawy Zachodniej do Warszawy Gdańskiej, za 285 mln zł przebudowaliśmy linię z Warszawy Zachodniej do Grodziska Mazowieckiego, a za ponad 75 mln zł wykonaliśmy inwestycje na kolejowym moście Gdańskim, dzięki czemu konstrukcja stała się bardziej wytrzymała i dostosowana do wyższych prędkości.
Co to wszystko oznacza dla pasażerów?
W praktyce to oznacza, że podróżni zyskali między innymi nowoczesne perony. Stoją na nich nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne. Obiekty zapewniają dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wyposażone są w windy, nowe oświetlenie, platformy i ścieżki prowadzące dla niewidomych. Dzięki nowoczesnym obiektom inżynieryjnym i urządzeniom sterowania ruchem zwiększyło się bezpieczeństwo prowadzenia ruchu oraz przepustowość linii kolejowych. Przewoźnicy mogą uruchamiać na nich więcej połączeń, a pociągi jadą szybciej i sprawniej. To bardzo istotne, ponieważ codziennie do Warszawy dojeżdżają tysiące pasażerów z okolicznych miejscowości.
Dla mieszkańców stolicy ważne są też nowe przystanki kolejowe. Co się zmienia w tym zakresie?
W listopadzie 2019 roku oddaliśmy do użytku nowy przystanek Warszawa Powązki. O tym, jak bardzo był potrzebny, świadczy liczba podróżnych, którzy korzystają z niego w godzinach szczytu komunikacyjnego. Rozpoczęliśmy pierwsze prace na przystanku Warszawa Targówek, który ułatwi podróże mieszkańcom Targówka i Pragi Północ. Nowe perony w tej lokalizacji umożliwią wygodną przesiadkę do drugiej linii metra i na inne środki transportu publicznego. Poprawę dojazdu do szpitala na Szaserów oraz na nowe osiedla na Grochowie zapewni przystanek Warszawa Wiatraczna, który zbudujemy do 2023 roku. Ponadto w ramach tzw. Master Planu nowe przystanki Warszawa de Gaulle’a i Warszawa Solec powstaną na linii średnicowej.
Master Plan będzie miał duże znaczenie dla kolei w Warszawie. Czym jest ten dokument?
Master Plan ma za zadanie określić kierunki rozwoju sieci kolejowej na terenie aglomeracji. To strategiczny dokument przyjęty przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w 2019 roku, który programuje rozwój infrastruktury kolejowej w Warszawskim Węźle Kolejowym. To przebudowa warszawskiej linii średnicowej, nowe przystanki, więcej połączeń kolejowych w stolicy oraz sprawne łączenie ruchu aglomeracyjnego, dalekobieżnego i przewozów towarowych. Dzięki nowym rozwiązaniom, po linii średnicowej podmiejskiej pociągi pojadą co 2,5 minuty, a nowe urządzenia sterowania zwiększą poziom bezpieczeństwa. Planujemy inwestycje nie na rok, dwa, czy pięć lat do przodu, ale myślimy o dużo dalszej perspektywie. Uwzględniamy modernizację linii i budowę nowych. Chcemy, aby każda linia dochodząca do Warszawy miała 4 tory. Dwa mają być przeznaczone dla ruchu dalekobieżnego i towarowego, a dwa dla ruchu aglomeracyjnego.