Aktualności

PKP PLK zaprezentowały dwutorowy most kolejowy na Bugu

Tak wyglądały prace przy budowie mostu (Fot. PKP PLK / archiwum)

PKP Polskie Linie Kolejowe zaprezentowały postęp prac przy modernizacji linii E75 na odcinku Sadowne-Czyżew i działań na trasie stacja Warszawa Rembertów – Sadowne. Obecni na konferencji prasowej dziennikarze mogli zobaczyć m.in. nowy most kolejowy nad Bugiem.

Od 30 grudnia między stacją Sadowne a stacją Czyżew kursują pociągi po dwóch torach. Trasa, wpisująca się w linię kolejową Rail Baltica, jest jednym z najważniejszych odcinków w komunikacji międzynarodowej, krajowej i regionalnej.

Dzięki budowie dwóch mostów na Bugu, na całej trasie łączącej Warszawę z Białymstokiem, linia będzie dwutorowa.

– Dzięki modernizacji i udostępnieniu dla ruchu pociągów drugiego toru, udało się nam zlikwidować tzw. wąskie gardło na jednotorowej dotychczas przeprawie – mówiła Jolanta Pawluk, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. – Inwestycja realizowana na odcinku Sadowne – Czyże wchodzi w skład działań realizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego, kosztującego ponad 70 mld zł. Warto zaznaczyć, że sama Rail Baltica to koszt kilkunastu miliardów.

Aktualnie wieńczone są prace między stacją Sadowne a Czyże. Kolejne prace realizowane będą na odcinku Czyże – Białystok.

– Jesteśmy na końcowym etapie przygotowywania przetargu – dodaje Jolanta Pawluk.

W trakcie spotkania z mediami, PKP PLK przekazała informacje dot. nowego mostu. Jak wygląda? Konstrukcja składa się z 5 osobnych przęseł. Każde ma długość ponad 300 m i waży 300 ton. Koszt budowy dwutorowego obiektu to suma ponad 500 mln zł.

– Kolejne odcinki linii będą pochłaniać jeszcze większe środki, ponieważ są jeszcze większym wyzwaniem – skomentowała przedstawicielka PKP PLK S.A.

 

O moście, jako symbolu współpracy, mówił Morten Jensen z INEA (Agencja Wykonawcza ds. Innowacji i Połączeń, przedstawiciel Komisji Europejskiej).

– Most na Bugu jest niewątpliwie kamieniem milowym tej inwestycji – mówił. – Komisja Europejska wspiera implementację projektu, przekazując Polsce ponad 600 mln euro. Takie działania znacząco wpływają na dekarbonizację transportu, jednocześnie przyspieszając zmiany w transporcie – zarówno pasażerskim, jak i towarowym.