Na torze doświadczalnym w Żmigrodzie rozpoczęto testy niemieckiego pociągu dużych prędkości ICE 3neo, produkowanego przez Siemens Mobility. Jednostka ta, oparta na platformie Velaro, osiąga prędkość do 320 km/h i należy do najnowocześniejszych pojazdów wykorzystywanych przez Deutsche Bahn.
Testy prowadzone w Polsce mają m.in. na celu sprawdzenie możliwości dostosowania pojazdu do specyfiki infrastruktury kolejowej w Europie Środkowo-Wschodniej. ICE 3neo, dzięki wyposażeniu kompatybilnemu z różnymi systemami sygnalizacji i zasilania, może być wykorzystywany transgranicznie – co otwiera drogę do uruchomienia w przyszłości bezpośrednich połączeń z Berlina do Warszawy, a także z Niemiec do Francji.
Mobilność transgraniczna ma kluczowe znaczenie dla lepszej integracji Europy. Trwające obecnie testy Velaro w Polsce są dowodem naszego zaangażowania w poprawę połączeń kolejowych i niezawodności transportu w całej Europie. Dzięki wyposażeniu dostosowanemu do specyfiki poszczególnych krajów, pociągi ICE 3neo są optymalnie dostosowane do ich indywidualnej technologii sygnalizacji i infrastruktury. Dzięki temu w przyszłości będziemy mogli zapewnić bezpośrednie połączenie z Berlina do Warszawy, a także połączenia z Francją – szybko, komfortowo i w sposób przyjazny dla środowiska. Jest to silny sygnał dla międzynarodowego transportu kolejowego i dowód zaufania do naszej technologii – mówi komunikat prasowy Siemens Mobility
To oznacza, że w niedalekiej przyszłości szybkie pociągi będą mogły poruszać się z prędkościami ponad 300 km/h m.in. na tzw. Linii Y, łączącej Warszawę z Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem.