Urząd Miasta Koronowa złożył w 2020 roku wniosek w programie Kolej Plus o wytyczenie nowej linii kolejowej. W dokumentacji podana została trasa: Bydgoszcz Główna – Koronowo – Więcbork – Sępólno Krajeńskie – Chojnice. Pod uwagę jest również brany kierunek na północ, czyli do Tucholi. Najistotniejszym celem takiego przedsięwzięcia było ograniczenie wykluczenia transportowego. Ruch pasażerski na trasie do Koronowa, Więcborka czy Sępolna odbywa się dzisiaj tylko autobusowo i zajmuje od kilkudziesięciu minut do ponad godziny. Pociąg podobne odległości pokonywałby kilkukrotnie szybciej. Jak się jednak okazało, plany te nie zostaną zrealizowane.
Gmina wycofuje się z projektu
Władze gminy musiały niestety wycofać się z projektu tej znaczącej dla regionu inwestycji. Na drodze stanęły pieniądze, a raczej ich brak. Chociaż Koronowo było przygotowane do przeprowadzenia studium rewitalizacji, przetarg na jego wykonawcę nie został rozstrzygnięty – samorząd zarezerwował na ten cel zaledwie 20 tysięcy złotych. Najniższa oferta wynosiła natomiast prawie 800 tysięcy złotych. Tym sposobem Koronowo nie zdołało przygotować wszystkich dokumentów wymaganych przez program Kolej Plus.
Podobny finał spotkały wnioski złożone przez gminy Żnin oraz Chełmno. Z tego względu województwo kujawsko-pomorskie w żadnym stopniu nie skorzysta z możliwości wspomnianego programu.
Kilka słów o programie Kolej Plus
Państwowy program Kolej Plus został uruchomiony z myślą o poprawie warunków transportu kolejowego w miastach powyżej 10 tysięcy mieszkańców. Do puli trafiło aż 5,5 miliarda złotych, jednak z założeniem, że wkład własny będą wpłacać także samorządy składające wnioski. W założeniu wynosi on 15 procent kosztów ogólnych i łącznie wysokość wszystkich wpłat ma wynieść miliard złotych.
Samorządy, które do tej pory nie wycofały się ze swoich planów są zobowiązane do złożenia analizy wykazującej, w jakiej mierze zakładana inwestycja będzie rentowna – ile osób będzie mogło z niej korzystać i jak wpłynie ona na poprawę warunków transportu kolejowego. Na wyniki takich szacunków PKP PLK czeka do 25 listopada 2021 roku.
Autor: Katarzyna Jarząbek