Pasażer Raport z Polski Wydarzenia

Podkarpacie: samorządowcy mówią “NIE” wykluczeniu komunikacyjnemu i planom CPK

Samorządowcy zwrócili także uwagę na plany budowy linii kolejowej nr 122, które były w planach przygotowanych przez PiS. Zgodnie z projektem, miała być ona odgałęzieniem szprychy nr 6 na południe regionu.

– Dzisiaj wiemy, że z rozwiązań, które proponuje rząd Donalda Tuska nie zostało nic – ani dla Rzeszowa, ani dla Podkarpacia – powiedziała poseł Ewa Leniart, dodając, że to oznacza stagnację i brak rozwoju dla naszego regionu.

 

Poseł Ewa Leniart zaapelowała także do lokalnych struktur Platformy Obywatelskiej oraz pozostałych ugrupowań z koalicji rządowej, aby nie godzili się na to „by wykluczać komunikacyjnie Rzeszów i Podkarpacie z rozwoju kolejowego i transportowego, który determinuje całościowy rozwój regionalny”.

O zagrożeniu wykluczeniem komunikacyjnym Podkarpacia mówił także Piotr Pilch, wicemarszałek województwa.

– Według planów rządu obecnie sprawującego władzę w Polsce, jest wykluczenie komunikacyjne nie tylko Podkarpacia, ale również wschodniej części Polski. Mówimy o wykluczeniu komunikacyjnym, gdyż wcześniejsze ambitne plany poprzedniego rządu Prawa i Sprawiedliwości legły w gruzach. Nie ma szprychy bezpośredniej z Rzeszowa do Warszawy. Mamy jeździć dookoła. Nie ma połączenia południa województwa, na co bardzo liczyli mieszkańcy i miasta tej części województwa – mówił wicemarszałek Piotr Pilch.

 

Wicemarszałek kilka słów wygłosił także w imieniu mieszkańców, zaniepokojonych, jego zdaniem, planami obecnego rządu.

 – Te wszystkie decyzje są bardzo negatywne dla nas. My tego nie akceptujemy i nie możemy tego zaakceptować. O to się upominają nasi mieszkańcy, tym żyją od kilku dni. Wszędzie się spotykamy z opinią „dlaczego”? Dlaczego Podkarpacie zostało pominięte, dlaczego zostało pokrzywdzone? Jaki jest tego powód? – dodał wicemarszałek Piotr Pilch.

 

Pilch zaapelował do podkarpackich posłów rządzącej koalicji, by „upomnieli się o przywrócenie planów dla Podkarpacia”.

– My tego proszę państwa nie akceptujemy i nie możemy zaakceptować – dodał wicemarszałek Piotr Pilch.

 

Do działań rządu ws. CPK odniósł się także poseł Rafał Weber, członek Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Podkarpacia, wiceminister infrastruktury w rządzie PiS.

– Przez sześć miesięcy oczekiwaliśmy na odpowiedź obecnego rządu, co dalej z CPK. Miały być audyty, poważna rewizja tych przedsięwzięć, które przez nas zostały podjęte. Ale te audyty nie wypaliły, Donald Tusk musiał coś ogłosić, bo napór polskiego społeczeństwa i chęć realizacji CPK jest tak duża, że nie mogli dalej milczeć.  I co powiedzieli? Powiedzieli, że – jeżeli chodzi o transport kolejowy – nie będą prowadzić nowych inwestycji kolejowych na wschód od Wisły. Bo tak de facto wygląda w rzeczywistości obecna strategia inwestycyjna Platformy Obywatelskiej – mówił poseł Rafał Weber.

 

Poseł podkreślał, że obecna koncepcja rządu Donalda Tuska, który planuje inwestycje kolejowe, prezentowane wizualnie w formie „Y”, wykluczają dwa wschodnie regiony: podkarpackie i lubelskie:

Jak na dłoni widać, że województwa podkarpackie i lubelskie zostały wykluczone, zmarginalizowane jeżeli chodzi o ten ważny transport kolejowy. Nasza strategia była zgoła inna. My zaproponowaliśmy zrównoważony rozwój kolejowy, w postaci 10 szprych kolejowych, które miały połączyć wszystkie regiony kraju z nowym lotniskiem w Baranowie. To było bardzo dobrze przemyślane i zorganizowane założenie rządu Prawa i Sprawiedliwości. Założenie, które już było rozpoczęte. Nowa linia kolejowa, która łączyć ma Rzeszów z Łętownią już powstaje. Czekamy na wydanie decyzji środowiskowej i nasza społeczna presja musi doprowadzić do tego, aby chociaż ta inwestycja była kontynuowana – mówił poseł Rafał Weber.

Dodaj komentarz