Pasażer Raport z Polski Wydarzenia

Podkarpacie: samorządowcy mówią “NIE” wykluczeniu komunikacyjnemu i planom CPK

Poseł podkreślał, że Podkarpacie musi się rozwijać komunikacyjnie, aby zwiększać swoje szanse rozwojowe.

– Gdy rządziliśmy, poprowadziliśmy wiele inwestycji, które wpłynęły na rozwój naszego państwa. Poczynając od tych sztandarowych, jak Via Carpatia, która od dwóch lat pozwala na szybsze dotarcie samochodem do stolicy, do Lublina. To połączenie jest naprawdę komfortowe i często wykorzystywane przez mieszkańców naszego regionu.  To jest połączenie wykorzystywane także przez mieszkańców innych regionów, aby przyjechać na Podkarpacie, w Bieszczady. Dużo szybciej i łatwiej dotrzeć do nas dzięki Via Carpatii czy drodze S17, która połączyła Lublin z Warszawą – dodał Rafał Weber.

 

Rafał Weber mówił również o inwestycjach kolejowych, które zrealizował rząd PiS, a do których należy m.in. modernizacja linii  między Rzeszowem a Lublinem, Stalową Wolą a Lublinem, czy Dębicą a Mielcem. A także remonty wielu dworców.

-To inwestycje rozpoczęte przez rząd PIS, a jeżeli chodzi o obecny rząd, to nie usłyszeliśmy ani jednej informacji, jeżeli chodzi o rozwój infrastruktury naszego województwa. Dlatego musimy zareagować. W ostatnich tygodniach powstały dwa ruchy społeczne: jeden z nich to ruch TAK DLA CPK,  który zbiera podpisy pod petycją o realizację CPK w wizji, jaką proponowaliśmy: z lotniskiem i 10 szprychami, także naszą szprychą nr 6 z południa przez Rzeszów, na północ województwa – mówił Rafał Weber.

 

Do planów nowego rządu związanych z CPK odniosła się również członek zarządu województwa Małgorzata Jarosińska-Jedynak, która w poprzednim rządzie była wiceministrem, a potem ministrem Ministerstwa Infrastruktury i Polityki Regionalnej. O nowych zamierzeniach mówiła w kontekście Funduszy Europejskich, które wymagają kompleksowych i zrównoważonych inwestycji:

– Wszystkie dokumenty strategiczne na poziomie krajowym, regionalnym, zostały przygotowane w taki sposób, aby poprzez kompleksowy sposób przygotowania transportu drogowego i kolejowego, rozwijać w sposób zrównoważany, jeszcze raz podkreślam, wszystkie nasze regiony. Również perspektywa lat 2021-27, która jak twierdzi PO, odblokowała środki, które nigdy nie zostały zablokowane przez Komisję Europejską dla Polski, będzie dzisiaj wykorzystywać środki europejskie w taki sposób, jak pokazuje zielony „Y”. Szanowni państwo i znowu trzeba będzie te środki ratować, tak jak miało to miejsce w 2015 roku, kiedy rząd PO-PSL nie był w stanie wykorzystać w pełni przyznanych środków europejskich.

 

Małgorzata Jarosińska-Jedynak odniosła się także do unijnego programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej:

-Program Polski Wschodniej, który przewiduje dalej realizację linii kolejowych na terenie Polski Wschodniej, na terenie Podkarpacia, w województwie lubelskim, świętokrzyskim, będzie musiał poradzić sobie z tymi środkami. Trzeba będzie zastanowić się, w jaki sposób środki, które zostały zaprogramowane w programie Polski Wschodniej, w programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat i Środowisko, ale również projekty, które zostały złożone na poziom centralny UE, czyli do programu Connecting Europe Facility – w jaki sposób będą one realizowane. Zrezygnujemy z przyznanego dofinansowania? Czy może wykorzystamy je w sposób zrównoważony. Będziemy mówić o utracie środków europejskich za najbliższych pięć, sześć lat? Czy będziemy te środki wdrażać i inwestować w sposób zrównoważony, który daje możliwości rozwoju gospodarczego każdego najmniejszego obszaru – pytała członek zarządu Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

 

Dodaj komentarz