Jednym z przykładów systemowego podejścia w tym obszarze jest budowa Komputerowego (Krajowego) Systemu Informacji i Rezerwacji w Transporcie Kolejowym – KSIRTK.
Pod tą długą nazwą kryje się rozbudowany, zintegrowany system informatyczny gromadzący dane o pasażerskich połączeniach kolejowych oferowanych przez przewoźników, w tym między innymi informacje o rozkładach jazdy, dostępności miejsc, opłatach i warunkach specjalnych, dostępności pociągów dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. System zapewnia informacje potrzebne przed podróżą pociągiem, umożliwia wykonanie rezerwacji oraz sprzedaż
i wystawienie biletów.
Budowa kompleksowego rozwiązania KSIRTK, spełniającego wymagania rozporządzenia (WE) 1371/2007, jak również wymagania w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Aplikacje telematyczne dla przewozów pasażerskich” transeuropejskiego systemu kolei, wymaga pozyskania szeregu danych – zarówno od zarządcy infrastruktury, jak i przewoźników. Dlatego tak istotnym jest, aby na rynku funkcjonował jeden podmiot posiadający kompetencje do ich zbierania, przetwarzania i udostępniania.
Podobne rozwiązanie umożliwiło wdrożenie przez PKP Informatyka oferty Wspólny Bilet, stąd też racjonalnym wydaje się być, aby w przypadku Systemu Informacji i Rezerwacji skorzystać z już istniejących rozwiązań oraz wskazać jednego operatora, tak Wspólnego Biletu jak i KSIRTK.
Zalety jednego systemu
Rozwiązanie, w postaci jednego punktu przetwarzania oraz dostępu do informacji i danych sprzedażowych z pewnością skutkować będzie poprawą standardów oraz wzrostem jakości obsługi klienta. Najistotniejsze z nich, z punktu widzenia pasażera kolei to przede wszystkim:
- możliwość obsługi posprzedażowej niezależnie od kanału zakupu biletu,
- dostarczanie informacji o podróży w czasie rzeczywistym,
- możliwość zmiany parametrów podróży w trakcie, niezależnie od kanału zakupu biletu,
- prezentowanie planu podróży pod kątem najtańszej, najszybszej, z najmniejszą liczbą przesiadek uwzględniające również dynamiczne kreowanie cen oraz informacje o opóźnieniach,
- jednolity sposób obsługi niezależnie od przewoźnika – brak konieczności znajomości branży kolejowej,
- jedno miejsce generowania i dostępu do informacji o sprzedanych biletach we wszystkich kanałach sprzedaży,
- szybsze, wzajemne rozliczenia pomiędzy przewoźnikami,
- integracja taryf, zniżek, wspólna wymiana informacji,
- bezpieczeństwo oraz niezawodność gwarantowane przez dziedzinowego dostawcę systemu IT.
Nie bez znaczenia jest także fakt, iż rozwiązania, jakimi już dziś dysponuje PKP Informatyka (w kontekście rozporządzenia NR 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady Europy) spełniają szereg poniżej opisanych oczekiwań w kontekście wyzwań związanych z informacjami dostarczanymi przed podróżą:
- rozkład jazdy i warunki odbycia najszybszej podróży,
- możliwość i warunki przewozu rowerów,
- usługi dostępne w pociągu,
- informacje o zdarzeniach mogących przerwać lub opóźnić połączenia,
- procedura odbioru zagubionego bagażu,
- procedury wnoszenia skarg.
Zakładając szereg już istniejących rozwiązań, którymi dysponuje PKP Informatyka, a także rolę spółki w zakresie informatyzacji kolei, oczywistym wydaje się być dążenie, aby to właśnie temu podmiotowi
tą odpowiedzialność powierzyć.