Polregio, największy kolejowy przewoźnik w Polsce, złożył 10 wniosków o współfinansowanie zakupu łącznie 98 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (EZT). Wartość projektów, złożonych do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), wynosi ponad 3 mld zł netto.
Nowe pojazdy zostaną zamówione w dwóch wersjach – krótszej (130-160 stałych miejsc siedzących) oraz dłuższej (powyżej 210 stałych miejsc siedzących). Pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h i dzięki temu na zmodernizowanych i przystosowanych do takiej prędkości odcinkach skróci się czas podróży. Składy będą wyposażone w klimatyzację, wi-fi oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością – pojazdy będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne wraz z pochylnią lub automatyczną windą.
Jedna z dwóch toalet będzie również przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością, znajdzie się w niej też miejsce do przewijania niemowląt. Do 2030 roku Polregio zamierza kupić łącznie do 200 nowych EZT-ów za ponad 7 mld zł. Finansowanie największego od ponad 20 lat programu modernizacji taboru regionalnego będzie pochodzić oprócz KPO z innych grantów oraz pożyczek unijnych (FEnIKS, Fundusze Europejskie dla Regionów), innych źródeł (np. EBI), komercyjnych instrumentów dłużnych oraz środków własnych przewoźnika.
Złożenie wniosków w konkursie CUPT ze środków KPO zostało poprzedzone podpisaniem umów ramowych z czterema producentami taboru – FPS H. Cegielski, Newag, Pesa Bydgoszcz, oraz Stadler Polska. Po rozstrzygnięciu konkursu przez CUPT, Polregio ogłosi aukcję elektroniczną, a następnie podpisze umowę lub umowy wykonawcze. Nowe EZT-y będą sukcesywnie pojawiać się od 2026 r. we wszystkich województwach, z którymi Polregio ma podpisane umowy wieloletnie.