Podróże pociągiem od zawsze są jednymi z najbardziej ekologicznych środków transportu. Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu i wdrażaniu innowacji kolej staje się jeszcze bardziej przyjazna i konkurencyjna na rynku pasażerskim oraz transportowym. O wyzwaniach, które stoją przed polską koleją i naszą gospodarką mówili w trakcie debaty otwarcia II Kongresu Rozwoju Kolei paneliści: Andrzej Adamczyk (Minister Infrastruktury), Krzysztof Mamiński (Prezes Zarządu PKP PLK), Ireneusz Merchel (Prezes Zarządu PKP PLK), Marek Chraniuk (Prezes Zarządu PKP Intercity) oraz Czesław Warsewicz (Prezes Zarządu PKP Cargo).
– Pasażerowie wybrali kolej nie dlatego, że ich zmusiliśmy, czy zaoferowaliśmy bezpłatny przejazd – podkreślali uczestnicy panelu. – Oni sami wybrali przewoźników, którzy mają ciekawą ofertę i nowy tabor. Pasażerowie stawiają dziś na komfort i czas podróży.
Podczas debaty otwarcia minister Andrzej Adamczyk nawiązał do celów, jakie stawia kolei w najbliższych latach.
– Zasadniczym celem jest wydatkowanie do 2023 r. kwoty 110 mld zł na inwestycje kolejowe – mówił minister infrastruktury. – W 2016 r. mówiliśmy o wydatkowaniu 7 mld zł na modernizację i zakup lokomotyw oraz wagonów. Dziś czas pozostały do roku 2023 możemy liczyć już w tygodniach. Duża część ze wspomnianych przeze mnie środków jest już zakontraktowana. Mamy zarezerwowane pieniądze na modernizację szlaków kolejowych i wielu innych inwestycji. Nie chcemy marnować ani jednego dnia. Wcześniej zabezpieczaliśmy polskie szlaki przed likwidacją, dziś patrzymy w jednym kierunku – w kierunku rozwoju tych linii. A mówiąc o rozwoju, nie możemy zapominać także o modernizacjach dworców kolejowych.
Jak podkreślił przedstawiciel rządu, polska kolej przygotowuje się do kolejnego projektu – tym razem dworcowego. W planach jest modernizacja i przebudowa 150 obiektów.
– Polskie dworce nie muszą odstraszać – zaznaczał minister Adamczyk. – Mają być miejscem, w którym podróżni oczekujący na pociąg, będą mogli usiąść, odpocząć, skorzystać z sieci Wi-Fi czy z czystej toalety.
Celem obecnych i przyszłych modernizacji dworców jest dostosowanie ich do potrzeb osób niepełnosprawnych, bowiem infrastruktura kolejowa nie może być dla nikogo barierą do skorzystania z usług przewoźnika.
– Jestem przekonany, że 50 mln pasażerów, które wróciło w ostatnich latach na kolej, to preludium tego, co nadchodzi – podkreślał minister Adamczyk. – Dziś naszym celem jest zwiększenie dostępności.
W Polsce obecnie jest ponad 400 przystanków kolejowych. Rozwój infrastruktury i niwelowanie białych plam na transportowej mapie kraju widać również, jeżeli spojrzymy na dworce. W ostatnim czasie perony i obiekty dworcowe powstały aż w 100 miejscowościach. Polacy odzyskują dostęp do szlaków kolejowych.
Coraz częściej o rozwoju kolei mówi się także w kontekście ochrony środowiska. Do tematu ekologii w branży kolejowej odniósł się Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP PLK.
– Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu – podkreślał prezes Merchel. – Cały czas modernizujemy linie w obszarze aglomeracji – w Warszawie i okolicach, w Trójmieście, obecnie prace realizowane są również w Krakowie. W miasteczkach dojazdowych, przed dużymi aglomeracjami, powstają nowe perony, dojeżdżają tam pociągi. Coraz więcej osób wybiera właśnie kolej, jako środek transportu – jeździ do pracy, do szkoły czy do znajomych. To, co budujemy i modernizujemy, pozwala zwiększyć odsetek osób, które postawią na kolej i zostawią samochód na parkingu, niwelując tym samym ilość produkowanych spalin.