Wydarzenia

“Polska stawia na kolej” – podsumowujemy debatę otwarcia II Kongresu Rozwoju Kolei

Fot. Michał Ciechowski

Podróże pociągiem od zawsze są jednymi z najbardziej ekologicznych środków transportu. Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu i wdrażaniu innowacji kolej staje się jeszcze bardziej przyjazna i konkurencyjna na rynku pasażerskim oraz transportowym. O wyzwaniach, które stoją przed polską koleją i naszą gospodarką mówili w trakcie debaty otwarcia II Kongresu Rozwoju Kolei paneliści: Andrzej Adamczyk (Minister Infrastruktury), Krzysztof Mamiński (Prezes Zarządu PKP PLK), Ireneusz Merchel (Prezes Zarządu PKP PLK), Marek Chraniuk (Prezes Zarządu PKP Intercity) oraz Czesław Warsewicz (Prezes Zarządu PKP Cargo).

Pasażerowie wybrali kolej nie dlatego, że ich zmusiliśmy, czy zaoferowaliśmy bezpłatny przejazd – podkreślali uczestnicy panelu. – Oni sami wybrali przewoźników, którzy mają ciekawą ofertę i nowy tabor. Pasażerowie stawiają dziś na komfort i czas podróży.

 

Podczas debaty otwarcia minister Andrzej Adamczyk nawiązał do celów, jakie stawia kolei w najbliższych latach.

– Zasadniczym celem jest wydatkowanie do 2023 r. kwoty 110 mld zł na inwestycje kolejowe – mówił minister infrastruktury. – W 2016 r. mówiliśmy o wydatkowaniu 7 mld zł na modernizację i zakup lokomotyw oraz wagonów. Dziś czas pozostały do roku 2023 możemy liczyć już w tygodniach. Duża część ze wspomnianych przeze mnie środków jest już zakontraktowana. Mamy zarezerwowane pieniądze na modernizację szlaków kolejowych i wielu innych inwestycji. Nie chcemy marnować ani jednego dnia. Wcześniej zabezpieczaliśmy polskie szlaki przed likwidacją, dziś patrzymy w jednym kierunku – w kierunku rozwoju tych linii. A mówiąc o rozwoju, nie możemy zapominać także o modernizacjach dworców kolejowych.

 

Jak podkreślił przedstawiciel rządu, polska kolej przygotowuje się do kolejnego projektu – tym razem dworcowego. W planach jest modernizacja i przebudowa 150 obiektów.

– Polskie dworce nie muszą odstraszać – zaznaczał minister Adamczyk. – Mają być miejscem, w którym podróżni oczekujący na pociąg, będą mogli usiąść, odpocząć, skorzystać z sieci Wi-Fi czy z czystej toalety.

 

Celem obecnych i przyszłych modernizacji dworców jest dostosowanie ich do potrzeb osób niepełnosprawnych, bowiem infrastruktura kolejowa nie może być dla nikogo barierą do skorzystania z usług przewoźnika.

– Jestem przekonany, że 50 mln pasażerów, które wróciło w ostatnich latach na kolej, to preludium tego, co nadchodzi – podkreślał minister Adamczyk. – Dziś naszym celem jest zwiększenie dostępności.

 

W Polsce obecnie jest ponad 400 przystanków kolejowych. Rozwój infrastruktury i niwelowanie białych plam na transportowej mapie kraju widać również, jeżeli spojrzymy na dworce. W ostatnim czasie perony i obiekty dworcowe powstały aż w 100 miejscowościach. Polacy odzyskują dostęp do szlaków kolejowych.

Coraz częściej o rozwoju kolei mówi się także w kontekście ochrony środowiska. Do tematu ekologii w branży kolejowej odniósł się Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP PLK.

Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu – podkreślał prezes Merchel. – Cały czas modernizujemy linie w obszarze aglomeracji – w Warszawie i okolicach, w Trójmieście, obecnie prace realizowane są również w Krakowie. W miasteczkach dojazdowych, przed dużymi aglomeracjami, powstają nowe perony, dojeżdżają tam pociągi. Coraz więcej osób wybiera właśnie kolej, jako środek transportu – jeździ do pracy, do szkoły czy do znajomych. To, co budujemy i modernizujemy, pozwala zwiększyć odsetek osób, które postawią na kolej i zostawią samochód na parkingu, niwelując tym samym ilość produkowanych spalin.

 

Dodaj komentarz