Konsorcjum Ferrovial Construction oraz Alberto Couto Alves zbudują dla Porto dwie nowe linie metra. Kontrakty opiewają na łączną sumę 288 mln euro.
Pierwszy kontrakt dotyczy przedłużenia dwutorowej linii o długości 3,15 km do istniejącej już żółtej linii D, drugi dotyczy nowej, różowej linii metra G o długości 3,1 km.
W ramach przedłużenia linii D wykonawca zbuduje trzy nowe stacje, wiadukt i tunel o długości 770 m. Linia przebiegać będzie na południe od istniejącej stacji Santo Ovídio do Manuel Leão, przez Hospital Santos Silva i Vila D’Este. Koszt powstania inwestycji to 106 mln euro.
Prace przy linii G obejmą m.in. budowę czterech nowych stacji i elektryfikację linii. Szacunkowy koszt to minimum 181 mln euro. Linia przebiegać będzie od Casa da Música, przez nowe stacje na Praça da Galiza i Hospital de Santo António, do głównej stacji São Bento.
Prace nad projektami rozpoczną się prawdopodobnie już w drugiej połowie 2020 r. Rozbudowa linii D zakończyć się ma do 34 miesięcy od podpisania umowy. Prace na linii G – do 42 miesięcy.
Finansowanie prac zapewni dotacja z Funduszu Spójności UE (107 mln euro), pozostała część pochodzić będzie z innych źródeł.
Nowe linie otwarte mają zostać w 2023 r. Według szacunków, w pierwszym roku funkcjonowania dzienna liczba pasażerów zwiększy się o 33 tys. osób.