Inwestycje

Nad linią Mielec – Padew Narodowa zmodernizowany zostanie wiadukt

Wkrótce zakończy się przygotowywanie dokumentacji na modernizację linii kolejowej nr 25 na odcinku Mielec – Padew Narodowa. W ramach projektu remont przejdzie mielecki wiadukt. Szczegóły zadania przekazano w czwartek (30.07) na konferencji prasowej.

Fot. Mirosław Siemieniec / PKP PLK

Zmodernizowany wiadukt w Mielcu pozwoli bezkolizyjnie przejechać nad linią kolejową, która była barierą dla rozwoju ruchu w kierunku wschodniej obwodnicy Mielca. Powstanie w ten sposób węzeł drogowy łączący się z odcinkiem drogi nr 984 w kierunku nowego mostu na Wisłoce i Rzędzianowic, a docelowo do Piątkowca.

– Po wybudowaniu wiaduktu zmieni się układ przejazdów kolejowych w tym miejscu, więc konieczne będzie stworzenie nowego układu drogowego przez samorząd Mielca. Ministerstwo Infrastruktury prowadzi programy wspierające samorządowe inwestycje drogowe. Jednym z nich jest Fundusz Dróg Samorządowych, który dobrze wpisuje się w potrzeby inwestycyjne gminnych i powiatowych samorządów. Ponieważ jest to instrument wieloletni, samorząd może zaplanować perspektywę budowy układu komunikacyjnego na swoim terenie – powiedział wiceminister R. Weber.

Szacunkowy koszt remontu to ok. 160 mln zł. Budowa wiaduktu będzie możliwa dzięki montażowi finansowemu ze środków RPO Województwa Podkarpackiego 2014-2020 (czyli funduszy europejskich) oraz samorządów.

– Już korzystamy z efektów Krajowego Programu Kolejowego, sprawnie realizujemy rozpoczęte inwestycje i ogłaszamy przetargi na nowe ważne społecznie projekty. Przykładem jest trasa z Mielca do Dębicy, na której we wrześniu kończy się kolejny etap prac, a efektywna współpraca Polskich Linii Kolejowych z samorządem pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa i sprawności w komunikacji kolejowej i drogowej – powiedział prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel.

 

W konferencji prasowej uczestniczył także europoseł Tomasz Poręba, który od 2009 r. wspólnie z marszałkiem Władysławem Ortylem podjął starania o remont tej linii.

– Cieszę się, że już niebawem zobaczymy pociągi na tym odcinku torów. To bardzo ważne, że remont linii kolejowej nr 25 jest realizowany zgodnie z wcześniejszymi założeniami. Serdecznie dziękuje panu prezesowi PKP PLK Ireneuszowi Merchel, współpraca układa się doskonale. Jeszcze niedawno ta linia miała zostać całkowicie zlikwidowana, a dziś już wiemy, że będzie to okno na świat dla mieszkańców Mielca i okolic, jestem z tego powodu bardzo szczęśliwy – powiedział europoseł Tomasz Poręba.

 

Do inwestycji odniósł się także marszałek województwa podkarpackiego.

– Wszędzie tam gdzie udaje się skonstruować dobry montaż finansowy powstają duże inwestycje tak potrzebne mieszkańcom. Mamy dziś same dobre wiadomości. Wkrótce rusza dalsza część modernizacji linii nr 25 i jej elementem będzie budowa wiaduktu. O możliwych scenariuszach dotyczących wiaduktu rozmawialiśmy bardzo długo, szukaliśmy optymalnego rozwiązania z udziałem budżetu państwa, magistratu, starostwa i PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Ujęcie wiaduktu do modernizacji i finansowanie go z RPO to bardzo dobra propozycja. Przypomnę, że zaangażowanie PLK będzie w ten sposób większe niż ubiegłoroczna deklaracja podczas podpisania listu intencyjnego – dodał marszałek Władysław Ortyl

 

O wsparciu Ministerstwa Inwestycji mówił wiceminister Rafał Weber.

– Remont linii kolejowej zmienia układ przejazdów kolejowych, więc konieczne będzie stworzenie nowego układu drogowego przez samorząd Mielca. Ministerstwo Infrastruktury prowadzi programy wspierające samorządowe inwestycje drogowe. Jednym z nich jest Fundusz Dróg Samorządowych, który dobrze wpisuje się w potrzeby inwestycyjne gminnych i powiatowych samorządów. Ponieważ jest to instrument wieloletni, samorząd może zaplanować perspektywę budowy układu komunikacyjnego na swoim terenie – dodał wiceminister Rafał Weber.

 

Poseł Fryderyk Kapinos zaś zapowiedział starania o modernizację dworca kolejowego.

– Mielczanie bardzo interesują się przebiegiem remontu linii kolejowej, co potwierdza, zasadność tej inwestycji. Mamy deklarację, że to nie koniec remontów. Na linię wrócą pociągi pasażerskie. Czynimy starania, aby możliwy była renowacja naszego dworca. Jest duża szansa, że przy poszerzeniu Programu Inwestycji Dworcowych znajdzie się w nim dworzec w Mielcu – dodał Fryderyk Kapinos.

 

Modernizacja odcinka linii Mielec – Dębica nr 25 wchodzi w ostatnią fazę. Budowane jest przejście podziemne, które zastąpi kładkę w okolicach dworca kolejowego. Obiekt zapewni dojście do nowego peronu wyspowego. Przejście będzie wyposażone w trzy windy. Zapewniony będzie dogodny dostęp do pociągów dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zaplanowano także w okolicy stacji (tzw. ślimaka) drugie przejście pod torami.

We wrześniu planowane jest przywrócenie ruch pociągów towarowych na odcinku Mielec – Kochanówka. Na tym odcinku, po usunięciu starego toru i wzmocnieniu podtorza, wykonawca przygotował nowy tor. Kończą się prace przy przepustach i mostach. Wymienione zostały urządzenia sterowania, co zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Postępują prace przy budowie nowych peronów na przystankach Wojsław, Rzemień, Rzochów, Tuszyma, Dąbie, stacji Kochanówka. Po wznowieniu ruchu pociągów na odcinku Mielec – Kochanówka, wykonawca rozpocznie prace na 7 km odcinku Kochanówka – Dębica.

Dla lepszej komunikacji przebudowane zostaną przejazdy i drogi dojazdowe. Istotne zmiany nastąpią w Rzemieniu, gdzie w okolicy przejazdu powstanie nowy układ drogowy, który zwiększy bezpieczeństwo kierowców i pieszych.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury / PKP PLK