PKP Polskie Linie Kolejowe zbudują linię z Krakowa do Myślenic. Umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej zarządca infrastruktury podpisał z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego. Szacunkowa wartość projektu to ponad 150 mln zł.
Podpisana w urzędzie umowa przewiduje przygotowanie dokumentacji projektowej dla linii Kraków – Myślenice oraz wykup gruntów pod jej budowę.
Nowa linia powstanie między krakowskimi Swoszowicami a centrum Myślenic. Łączna długość szlaku to 22 km. Poprowadzony zostanie m.in. dwoma tunelami kolejowymi. Powstaną nowe wiadukty i mosty. Bezkolizyjne skrzyżowania zapewnią bezpieczeństwo w ruchu pociągów, a także na drodze.
Z dostępu do kolei skorzystać będą mogli nie tylko mieszkańcy Myślenic, ale i trzech podkrakowskich gmin – razem ok. 72 tys. mieszkańców. Na trasie powstaną przystanki: Lusina, Konary, Olszowice, Kąty, Krzyszkowice, Polanka, a także stacja Myślenice.
– Pociągi w podgórskim terenie pojadą z prędkością do 120 km/h – informują PKP Polskie Linie Kolejowe. – Przejazd z Krakowa Głównego do Myślenic szacowany jest na ok. 40 minut. Wnioskodawca przewiduje, że z połączenia kolejowego skorzysta średnio ok. 6 tys. podróżnych na dobę. Ponadto planuje się, że pociągi będą kończyły bieg w samym centrum Myślenic, przy estakadzie, co stwarza możliwość dogodnej przesiadki na inne środki transportu.
Inwestycja poprawi dostęp do kolei nie tylko mieszkańcom Myślenic, ale także trzech ościennych gmin. Jednocześnie ma zredukować liczbę samochodów wjeżdżających codziennie do Krakowa.
To kolejny projekt, na który PLK SA podpisały w ostatnim czasie umowy z samorządem Małopolski. Dzięki Programowi Kolej Plus powstanie również połączenie kolejowe Krakowa z Niepołomicami, a także łącznica, która skróci podróże pociągiem do Olkusza.
Program Kolej Plus
Z Programu Kolej Plus do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje zgłoszone przez samorządy 11 województw: 7 w śląskim, 5 w lubelskim oraz wielkopolskim, po 4 w małopolskim, a także mazowieckim, 3 dolnośląskim, 2 w łódzkim, po 1 w lubuskim, opolskim, podlaskim i świętokrzyskim. Projekty obejmują łącznie 34 wskazane przez wnioskodawców miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 r. Jest wart ok. 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.