Inwestycje

Poznaliśmy koncepcję architektoniczną CPK [WIZUALIZACJE]

Brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold zakończyło pracę nad koncepcją architektoniczną Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak wyglądać będzie „serce CPK”? Spółka udostępniła wizualizacje centralnego elementu multimodalnego węzła Portu – atrium, które połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego.

Akceptacja przez CPK koncepcji architektonicznej lotniska pozwoli przejść do kolejnego etapu – opracowania projektu budowlanego.

– Według harmonogramu i zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne kroki w ramach przygotowań do budowy CPK. Jestem przekonany, że ta nowoczesna architektura, która została opracowana przy udziale projektantów ze światowej czołówki, stworzy gigantyczne możliwości biznesowe, przyciągnie inwestycje zagraniczne i będzie stymulować gospodarczo nie tylko Polskę, ale cały region Europy Środkowo-Wschodniej – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

 

Projektowanie terminala pasażerskiego i dworca kolejowego CPK rozpoczęło się 11 listopada 2022 r.

– Od tego czasu pracowaliśmy intensywnie w zespole 250 projektantów i ekspertów, przygotowując koncepcję architektoniczną. Od dzisiaj już wiemy, jak będzie wyglądał terminal, czyli serce CPK i lotnicza brama na świat, a dla przylatujących pierwsze doświadczenie związane z naszym krajem. Pokazujemy też pierwszą stację kolejową tak blisko zintegrowaną z portem lotniczym – zaznacza Mikołaj Wild, Prezes Spółki CPK.

 

“Diamentowe” centrum CPK

Centrum multimedialnego węzła CPK będzie atrium. Pod dachem w kształcie „diamentu” połączy ono przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego, a także autobusowego. Zlokalizowane będzie przed kontrolą bezpieczeństwa, będzie więc dostępne dla wszystkich.

– Nasz projekt CPK koncentruje się na pasażerach. Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży. Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne powiązania widokowe: od strony podjazdu do terminalu w kierunku płyty lotniska, co sprawia, że orientacja jest niezwykle łatwa. Sklepiony dach wypełnia przestrzeń światłem i prowadzi pasażerów przez budynek, kierując ich do miejsc docelowych. Łącząc trzy rodzaje transportu w jednym miejscu, integruje nową stację, która jest częścią krajowego systemu Kolei Dużych Prędkości. Wierzymy, że CPK całkowicie zmieni sposób, w jaki ludzie podróżują po Polsce, a także stanie się nową, potężną bramą do Europy i reszty świata – mówi Grant Brooker, Head of Studio, Foster + Partners.

 

Terminal pasażerski lotniska liczyć będzie ok. 400 tys. mkw. – będzie dwupoziomowy.

Przyloty i kontrola bezpieczeństwa znajdą się zarówno w strefie Schengen, jak też Non-Schengen. Dalej pasażerowie Non-Schengen przemieszczą się na poziom, na którym znajdzie się osobna część terminala, restauracje, sklepy itd.

Wyposażenie terminala

Terminal wykonawca połączy bezpośrednio z czterema modułowymi pirsami, czyli przedłużoną częścią terminala pasażerskiego (z możliwością rozbudowy w przyszłości, kiedy pojawi się takie zapotrzebowanie rynkowe). We wszystkich strefach terminala pasażerowie będą mieli do dyspozycji dwukierunkowe ruchome chodniki. Pozwoli to zminimalizować czas przesiadek i podwyższy standard obsługi.

Dodaj komentarz