Tramwaje

Poznań: przed nami wielka modernizacja torowisk

Fot. MOs810 / CC

W połowie marca w Poznaniu ruszą prace związane z modernizacją torowisk. Na odnowę infrastruktury transportu publicznego miasto przeznaczyło 24 mln zł. Prace prowadzone będą w centrum, a także w dzielnicach: Winogrady i Jeżyce.

Pierwsze prace zaplanowano na ul. Dowbora-Muśnickiego. Tam wymieniane będzie torowisko. Tydzień później remont rozpocznie się przy Dworcu Rataje.

– Nie można zachęcać do korzystania z transportu publicznego, nie inwestując równocześnie w infrastrukturę – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Tylko bieżące podnoszenie jej jakości pozwala zapewnić pasażerom bezpieczeństwo, komfort, szybkość i niezawodność komunikacji. Dlatego poza inwestowaniem w budowę nowych tras tramwajowych konsekwentnie modernizujemy istniejące. W tym roku przeznaczono na ten cel 24 miliony złotych.

 

To kolejne miliony przeznaczone przez miasto na rewitalizację i modernizację linii tramwajowych. W ciągu pięciu lat remont przeszło 17,8 km torowisk, wymianę – 36,2 km sieci trakcyjnej, 19,2 km kabli trakcyjnych i zasilających oraz 32 zwrotnic, modernizację – 20 przystanków i 7 podstacji zasilających sieć trakcyjną.

– Przygotowany wspólnie z MPK Poznań plan remontów został tak opracowany, żeby prace były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców i pasażerów transportu publicznego– mówi Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu ds. Infrastruktury Transportowej.  W miarę możliwości, w jednym terminie będą wykonywane wszystkie roboty mające wpływ na funkcjonowanie komunikacji na jednej trasie. Tak będzie m.in. w przypadku prac na trasie prowadzącej na Winogrady.

 

Planowane przez miasto działania realizowane są równolegle z dużymi inwestycjami transportowymi – m.in. z budową trasy tramwajowej na Naramowice czy modernizacją ronda Rataje. Jak zapewniają przedstawiciele poznańskiego Magistratu, prace te są ze sobą skoordynowane.

– W marcu rozpoczniemy remont torowiska na ulicy Dowbora-Muśnickiego oraz nawierzchni przy Dworcu Rataje. Chcemy, żeby ta infrastruktura była odnowiona w momencie rozpoczęcia prac na rondzie Rataje. Z kolei zmodernizowana trasa tramwajowa do pętli Wilczak pozwoli na wygodny i bezpieczny przejazd tramwajem do centrum po otwarciu trasy na Naramowice – dodaje Tomasz Łapszewicz.

 

Prace przy Dworcu Rataje ruszą 23 marca i potrwają do końca kwietnia. Remont przejdzie nawierzchnia placu manewrowego, przejazdów oraz placu postojowego. Odnowione zostaną również perony dla pasażerów.

Z uwagi na rosnące koszty aktualnych prac, miasto zarezerwowało większą, niż planowano, pulę środków. To skutkuje zaś rezygnacją z kilku innych planowanych inwestycji, w tym przebudowa trasy tramwajowej w ul. Wierzbięcice i 28 czerwca 1956 r.

– Miasto Poznań podjęło decyzję o odstąpieniu od umowy w sprawie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej przebudowy ul. Dąbrowskiego – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Zdajemy sobie jednak sprawę, że odnowienie torowiska na tej ulicy jest konieczne i pilne, dlatego prace na Jeżycach zostaną przeprowadzone w ramach remontu.

 

Poznań nie traci jednak przyznanej na ten projekt dotacji w wysokości ok. 27 mln zł.

– Centrum Unijnych Projektów Transportowych wyraziło zgodę na przekazanie jej na rzecz MPK Poznań poprzez zwiększenie wartości dofinansowania zakupu nowoczesnego taboru tramwajowego – dodaje Mariusz Wiśniewski. – Pozostałe środki, które aktualnie w planie finansowym miasta przeznaczone są naw zadanie dotyczące ul. Dąbrowskiego zostaną przeznaczone na odnowy infrastruktury torowo-sieciowej.

 

Jesienią na ulicy Dąbrowskiego zostanie wyremontowane torowisko od ulicy Prusa do ulicy Kraszewskiego. Razem z tymi pracami zostanie także zmodernizowana podstacja na ulicy Janickiego zasilająca trakcję w prąd. To bardzo ważne  dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego dla transportu tramwajowego w tym rejonie miasta.

Zmiany zajdą także w okolicach rynku Jeżyckiego. W tym roku powstanie dokumentacja projektowa przebudowy przystanków tramwajowych przy ul. Dąbrowskiego. W roku 2021 rozpocznie się budowa platform.

Dużym wyzwaniem dla miasta będzie remont torowiska w ciągu ul. por. Janiny Lewandowskiej i Dowbora-Muśnickiego (Trasa Kórnicka). Z uwagi na stan torów, obowiązywało tam ograniczenie prędkości tramwajów na łukach do 15 km/h. Odcinek ten wymaga szybkiej modernizacji, bowiem to tu skierowane zostaną tramwaje w trakcie modernizacji ronda Rataje.

Miasto planuje także uruchomić tramwaj na Naramowice. Pierwsze prace zmierzające do realizacji inwestycji już są zaplanowane. Odbędą się w rejonie ul. Roosevelta – Pułaskiego i Przełajowej.

Budowa dwóch nowych odcinków tras tramwajowych na Naramowice prowadzona będzie w dwuetapowo:

  • od pętli „Wilczak” do przystanku końcowego „Błażeja” na Naramowicach,
  • od skrzyżowania ulic Garbary/Estkowskiego, ulicą Szelągowską do pętli „Wilczak”.

Wartość realizacji projektu tramwajowego to prawie 264,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wynosi ponad 109 mln zł.

Źródło: MPK Poznan