Raport z Polski Wydarzenia

Prezes UTK z nowymi narzędziami nadzoru

TYMCZASOWE ŚRODKI BEZPIECZEŃSTWA

Od 28 lipca 2021 r. Prezes UTK może wydać wobec przewoźnika kolejowego posiadającego jednolity certyfikat bezpieczeństwa decyzję wprowadzającą tymczasowe środki bezpieczeństwa. Obejmują one zawieszenie lub ograniczenie działalności podmiotu (art. 14 ust. 2a). Organ będzie uprawniony do zastosowania tego typu środków w przypadku, gdy po przeprowadzeniu działań nadzorczych stwierdzi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Decyzja wprowadzająca tymczasowe środki bezpieczeństwa będzie z mocy prawa podlegała natychmiastowej wykonalności.

O zastosowaniu tymczasowych środków bezpieczeństwa w przypadku podmiotów posiadających jednolite certyfikaty bezpieczeństwa wydane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej Prezes UTK będzie zobowiązany poinformować Agencję w terminie 7 dni.

Prezes UTK będzie również mógł wprowadzić tymczasowe środki bezpieczeństwa w przypadku gdy zastosowane przez przewoźnika kolejowego środki naprawcze nie zapewniają zgodności pojazdu z zasadniczymi wymaganiami systemu kolei i gdy ta niezgodność prowadzi do zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Równolegle Prezes UTK lub Agencja Kolejowa Unii Europejskiej mogą zawiesić zezwolenie dla typu pojazdu (art. 23fa ust. 5).

NOWE ZASADY POBIERANIA OPŁAT

Zmiany w zakresie działań nadzorczych Prezesa UTK dotyczą również opłat za:

  • kontrole w ramach sprawowanego nadzoru nad ośrodkami szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na maszynistów;
  • kontrole w ramach sprawowanego nadzoru nad podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania badań lekarskich i psychologicznych oraz orzekania w celu  sprawdzenia spełnienia wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, niezbędnych do uzyskania licencji maszynisty oraz świadectwa maszynisty, a także zachowania ich ważności.

Rozporządzenie z 22 lipca 2021 r. w sprawie opłat pobieranych przez Prezesa UTK ustala wysokość opłaty w obydwu  przypadkach na 5500 zł. Jest to stała stawka, która nie jest jak dotychczas uzależniona od pracochłonności.

Informacja Urzędu Transportu Kolejowego

Dodaj komentarz