Prezesi zarządu PKP S.A. oraz kolei francuskich SNCF wzięli udział w spotkaniu online, w którego trakcie omówili bieżącą sytuację z perspektywy rozwoju kolei w Europie. Spotkanie zorganizowane zostało 14 kwietnia.
Celem bilateralnego spotkania szefów kolei polskich i francuskich – Krzysztofa Mamińskiego i Jean Pierre’a Farandou – była wymiana informacji na temat wyzwań stojących przed kolejami europejskimi w najbliższych latach oraz priorytetów wynikających z poszczególnych polityk unijnych, w tym europejskiej agendy i strategii transportowej oraz nowej perspektywy finansowej. Prezesi PKP i SNCF zgodzili się co do konieczności zacieśnienia współpracy. Szef kolei francuskich zwrócił uwagę na coraz większe ukierunkowanej polityki transportowej we Francji na rozwój transportu kolejowego, czego przykładem jest poparcie przez francuskich parlamentarzystów zmian w prawie, które przyczynią się do wstrzymania wewnątrzkrajowych lotów pasażerskich realizowanych na krótkich trasach.
Prezesi odnieśli się także do kwestii wzmocnienia roli kolei w kontekście konkurencyjności międzygałęziowej i opracowanego przez Komisję Europejską planu Europejskiego Zielonego Ładu. Działalność operacyjna i realizowane inwestycje, zarówno Grupy PKP, jak i w SNCF, wpisują się w najważniejsze założenia EZŁ, takie jak: inwestycje w technologie przyjazne dla środowiska, wprowadzanie czystszych, tańszych i zdrowszych form transportu prywatnego i publicznego, zapewnienie większej efektywności energetycznej budynków czy współpraca z partnerami międzynarodowymi w celu poprawy światowych norm środowiskowych
Podczas spotkania omówiono również sytuację kolei w obu krajach w świetle wyzwań związanych z pandemią COVID-19. Krzysztof Mamiński podkreślił znaczenie pomocy rządowej w tym trudnym dla całego sektora kolejowego w Polsce czasie. Jednym z poruszanych tematów rozmowy była również działalność organizacji międzynarodowych CER (Wspólnoty Kolei Europejskich) oraz Zarządców Infrastruktury) oraz UIC (Międzynarodowego Związku Kolei), których członkami są PKP i SNCF, a obaj prezesi wchodzą w skład zarządów wspominanych podmiotów.
SNCF (Société nationale des chemins de fer français) jest jedną z wiodących kolei działającą w sektorach usług transportu pasażerskiego i towarowego, obejmującą również zarządzanie francuską siecią infrastruktury kolejowej, z rocznymi przychodami w wysokości 30 miliardów euro w 2020 roku. Grupa prowadzi działalność w 120 krajach i zatrudnia 272 000 pracowników.
SNCF, po okresie rozdziału, wróciły do formuły struktury zintegrowanej i 1 stycznia 2020 roku rozpoczęły w tej formie swoją działalność, zgodnie przepisami unijnymi pozwalającymi na utrzymanie i tworzenie holdingów kolejowych. Struktura składa się z podmiotu dominującego (SNCF – spółki matki) i spółek zależnych: SNCF Réseau (zarządca infrastruktury, eksploatacja i utrzymanie sieci kolejowej oraz inżynieria kolejowa), SNCF Gares & Connexions (projektowanie, zarządzanie i rozwój stacji), SNCF Voyageurs i jej spółki zależne Transilien (transport zbiorowy w regionie paryskim), TER (kolej regionalna), TGV INOUI, OUIGO i Intercités (połączenia dalekobieżne), Eurostar, Thalys, Alleo i Lyria (kolej międzynarodowa), OUI.sncf (sprzedaż biletów online), Keolis (globalny operator miejskich, podmiejskich i regionalnych systemów komunikacji zbiorowej –autobusy), Rail Logistics Europe – Fret SNCF (transport towarowy) i GEODIS (rozwiązania transportowe i logistyczne).