Analizy

Przegląd technologii C-V2X i DSRC oraz konsekwencje biznesowe związane z wdrożeniami systemów zarządzania pojazdami autonomicznymi

Zdaniem autora, za najistotniejsze w niniejszej analizie należy uznać:

  • Zmiany w rynku ubezpieczeniowym.
  • Ograniczenie i następnie wyeliminowanie zawodu kierowcy.
  • Większą konkurencję drogowych pojazdów autonomicznych w stosunku do innych środków transportu.

Te konsekwencje, oprócz faktu, że stanowią bezpośredni wynik zmian technologicznych, wpływają na inne obszary światowej gospodarki.

Egzekwowanie prawa w przypadku wykroczeń komunikacyjnych, należy uznać jako optymalizację, która ma mimo wszystko najmniejszy wpływ gospodarczy, choć rzecz jasna przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa drogowego.

Dla rynku ubezpieczeniowego istnieje duże prawdopodobieństwo zmniejszenia się go nawet o 70% do roku 2050. Jest to ogromna zmiana, która zaistnieje raptem w ciągu 30 lat. Nie wolno zapominać, że rynek ubezpieczeń komunikacyjnych jest elementem światowego rynku finansowego i niniejsza zmiana z całą pewnością znajdzie swoje odzwierciedlenie na światowym rynku w przyszłości.

W kontekście ograniczenia i następnie wyeliminowania zawodu kierowcy zakłada się, że zawód kierowcy zacznie być eliminowany także za ok. 20 – 30 lat. Zdaniem autora, zmiany w tym obszarze będą wolniejsze niż w przypadku rynku ubezpieczeniowego, ze względu na fakt cyklu wymiany floty pojazdów oraz dużych różnic w rozwoju gospodarczym poszczególnych regionów świata.
W przypadku kierowców zawodowych, trudno jest ponadto o światowe statystyki, jednak miarodajnym może być szacunek, że w chwili obecnej w Polsce jest ok 600 – 650 tys. kierowców zawodowych, zatem z punktu widzenia Europy jest to kilkumilionowa grupa zawodowa, której dotkną prognozowane zmiany.

W obszarze konkurencji drogowych pojazdów autonomicznych w stosunku do innych środków transportu, udowodniono, że systemy autonomiczne zwiększą tą konkurencję, zatem w przyszłości będzie możliwe przesunięcie części użytkowników innych środków transportu w kierunku pojazdów drogowych. 

Dla wszystkich przeanalizowanych i opisanych w niniejszej pracy konsekwencji biznesowych, należy zwrócić uwagę, że szczegóły dotyczące zmian są zależne od możliwości inwestycyjnych, technologii, oraz często decyzji politycznych, na które także zwrócono uwagę w niniejszej pracy.

Powyższe wnioski mogą być pomocne dla dalszych prac nad rozwiązaniami ICT w kierunku budowy innowacyjnych usług wychodzących naprzeciw przewidywanym zmianom otoczenia biznesowego. Zaprezentowane wnioski (z punktu widzenia korporacji) mogą być także zachętą dla działań i decyzji biznesowych określających kierunki rozwoju technologii i usług IoT.

[niniejszy artykuł jest skrótem szerszej analizy opracowanej przez autora, która została skrócona dla potrzeb publikacji]

Jarosław Kowalski. Doświadczony menadżer IT/ICT funkcjonujący w branżach drogowej, kolejowej, inteligentnych systemów transportowych i w branży lotniczej.  Doświadczenie zdobywał w Polsce – w Grupie PKP i Sygnity S.A. oraz korporacjach międzynarodowych (Scheidt&Bachmann, Jacobs Inc., Multiconsult, Huawei Technologies – obecnie) jako m.in. dyrektor IT, główny architekt IT, product manager, executive sulution manager. Obecnie funkcjonuje na rynkach CEE&Nordic dla rozwiązań w branży kolejowej i logistycznej oraz w krajach europejskich i krajach Bliskiego Wschodu dla rozwiązań drogowych. Obecne zainteresowania profesjonalne to Blockchain w logistyce oraz integracja w systemach transportowych.

Dodaj komentarz