Analizy

Przegląd technologii C-V2X i DSRC oraz konsekwencje biznesowe związane z wdrożeniami systemów zarządzania pojazdami autonomicznymi

Standard DSRC funkcjonujący w Europie także pod nazwą ITS-G5 wydaje się być najdojrzalszym standardem tego typu. W Unii Europejskiej opisuje go dyrektywa 2010/40/EU. Bierze on pod uwagę także wytyczne europejskie dotyczące bezpieczeństwa, tj. Security Policy & Governance Framework for Deployment and Operation of European Cooperative Intelligent Transport Systems (C-ITS). Warto ponadto zauważyć, że opracowano zasady techniczne w kierunku certyfikacji

– Certificate Policy for Deployment and Operation of European Cooperative Intelligent Transport Systems (C-ITS), co jest szczególnie istotne dla producentów pojazdów, producentów rozwiązań infrastrukturalnych, IT oraz ICT.

C-V2X (ang. Cellular Vehicle-to-everything) to standard rozwijany przez organizację 3GPP. W odróżnieniu od DSRC dla komunikacji z infrastrukturą wykorzystuje transmisję radiową w standardzie sieci komórkowej.

Cellular-V2X (C-V2X) zdefiniowany początkowo jako LTE V2X w 3GPP Release 14 jest przeznaczony do działania w kilku trybach. Kolejne wersje standardu, nad którymi w chwili obecnej trwają prace wykorzystują komunikację komórkową 5G. Standard zapewnia jedno rozwiązanie dla zintegrowanej pracy V2V, V2I i V2P z V2N poprzez wykorzystanie istniejącej infrastruktury sieci komórkowej, np. urządzenie z urządzeniem to bezpośrednia komunikacja między pojazdem (V2V), infrastrukturą między pojazdem (jezdnia) (V2I), a bezpośrednią komunikacją między pojazdem a pieszym (V2P), bez konieczności angażowania sieci w planowanie. „Urządzenie z siecią” to rozwiązanie V2N wykorzystujące tradycyjne łącza komórkowe, aby umożliwić usługom w chmurze integralną część kompleksowego rozwiązania.

W trybie urządzenie-urządzenie (V2V, V2I, V2P) C-V2X niekoniecznie wymaga infrastruktury sieciowej. Może działać bez karty SIM.

Standard C-V2X jest preferowany w Azji, szczególnie w Państwie Środka. O takich decyzjach donoszą światowe media, w tym Bloomberg. W tych rejonach, wdrożenie technologii 5G jest obecnie najbardziej zaawansowane, a biorąc pod uwagę ogromną sieć dróg i ich dynamiczny rozwój, taki kierunek wydaje się być optymalnym. W Chinach ponadto uruchomione są największe projekty pilotażowe na świecie, jeśli chodzi o technologie komunikacji z pojazdami autonomicznymi, np. w mieście Wuxi.

Dzięki wymianie danych V2V i V2I możliwa jest optymalizacja kongestii, upłynnienie ruchu, a co za tym idzie podniesienie (zapewnienie) bezpieczeństwa ruchu i de facto umożliwienie trybu autonomicznego dla pojazdu. Szczegóły technologiczne związane ze szczegółami wymiany danych nie będą omawiane w niniejszej pracy.

V2X oznacza „pojazd do wszystkiego”, gdzie „wszystko” ma znaczenie dla bezpieczeństwa i wydajności pojazdu. W dużej mierze dotyczy to komunikacji z pojazdami zlokalizowanymi blisko siebie i systemem kontroli ruchu. C-V2X to jeszcze dojrzewająca technologia, i wydaje się, że jej postęp będzie ostatecznie zależeć od rozwoju 5G. 5G sprawi, że komunikacja za pośrednictwem chmury będzie łatwiejsza i bardziej wydajna, otwierając jeszcze więcej potencjalnych zastosowań.

Dodaj komentarz