Dr inż. Rafał Cichy, Dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, w rozmowie z dziennikarzem “Raportu Kolejowego” opowiedział o największych wyzwaniach jakie stoją przed PIT, celach strategicznych oraz planach dla Centrum Nowoczesnej Mobilności.
Jakie były najważniejsze wyzwania, które napotkał Pan po przejęciu funkcji Dyrektora w instytucie?
Moim celem jest rozwój marki Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny oraz kontynuacja przyjętych kierunków opartych o nowoczesną mobilność, zrównoważoną gospodarkę i transformację cyfrową. Pracę na nowym stanowisku musiałem jednak zacząć od jak najlepszego poznania branż, w których działa nasz Instytut. Zakres naszych działań jest naprawdę rozległy. Prowadzimy prace badawczo-rozwojowe od logistyki aż po rozwój pojazdów szynowych i maszyn rolniczych, inżynierię materiałową czy rozwiązania z zakresu IoT i AI.
Wyzwaniem jest również fakt, że pracujemy w pięciu lokalizacjach rozsianych po całym Poznaniu. Pracujemy obecnie nad różnymi koncepcjami, które pozwoliłyby nam zmienić ten stan. Pewnie o szczegółach będę mógł szerzej opowiedzieć w nieodległym czasie.
Jakie są główne cele strategiczne Sieć Badawcza Łukasiewicz- Poznańskiego Instytutu Technologicznego w najbliższych latach?
Obecnie trwają prace nad strategią całej Sieci Badawczej Łukasiewicz, która skupia się na czterech obszarach: obronności i bezpieczeństwie państwa, chemii dla przemysłu, transformacji energetycznej i gospodarki o obiegu zamkniętym. Nasze cele będą się w nią oczywiście wpisywać.
Chciałbym zwiększyć poziom komercjalizacji, mimo iż na tle innych instytutów Łukasiewicza i tak mamy dobre wyniki w tej dziedzinie. Niemniej jest to kluczowy element działalności Sieci, więc będziemy nad nim pracować.
Dysponujemy świetną kadrą, która ma mnóstwo pomysłów i je realizuje. Stworzyliśmy innowacyjny recyklomat, który zwraca pieniądze na konto bez konieczności posiadania przy sobie karty. Opracowaliśmy nowy sposób wytwarzania fazy MAX, materiału, który świetnie się sprawdza w kolejach dużych prędkości czy samolotach. Skonstruowaliśmy robota polowego – autonomiczny pojazd, który zajmuje się uprawą kukurydzy. Uruchamiamy pierwszy w Polsce mikrohub przeładunkowy dla dostaw paczek w miastach. Kładziemy nacisk na innowacyjne projekty i bliską współpracę z biznesem.
Jakie widzi Pan największe wyzwania dla instytucji badawczo-rozwojowych w Polsce w kontekście globalnych trendów technologicznych?
Aby kreować trendy w konkretnych obszarach, musimy zwiększyć środki na naukę i innowacyjność. Ważne są też długofalowe działania strategiczne, oparte na celach, jakie stawia sobie państwo, a te z kolei są zależne od sytuacji ekonomicznej czy geopolitycznej. Nauki nie da się zbudować przez rok czy dwa. Nauka musi wiedzieć, w jakim kierunku ma się rozwijać – jakie są potrzeby, na co są fundusze. Dlatego dla państwa kluczowa jest długofalowa strategia i zabezpieczenie finansowania nauki. To są najważniejsze wyzwania.
Współpraca z przemysłem jest kluczowa dla rozwoju instytutu. Jak wygląda ta współpraca w praktyce?
W Łukasiewicz – Poznańskim Instytucie Technologicznym współpracujemy z wieloma partnerami i staramy się cały czas te relacje podtrzymywać, a grono partnerów rozwijać. Jesteśmy dla nich zapleczem badawczo-rozwojowym: proponujemy rozwiązania, tworzymy technologie, prowadzimy badania laboratoryjne.