Wywiady

Rafał Zgorzelski: Silna Grupa PKP to jeden z priorytetów [WYWIAD]

Holding PKP-czy temat nadal jest rozważany?

Nigdy nie wycofaliśmy się z tych zamierzeń i utworzenie struktury opartej na zasadach holdingu pozostaje strategicznym zamierzeniem organizacyjnym PKP S.A. Obecnie prace nad projektem rozwiązań prawnych w tym zakresie prowadzi Ministerstwo Aktywów Państwowych. Mam tu na myśli tzw. prawo koncernowe, które jeśli zostanie wprowadzone do porządku prawnego, będzie mieć wpływ na model struktury holdingu przygotowywany przez PKP S.A. Niezależnie od prac nad powołaniem struktury holdingowej, PKP S.A. w strategii sformułowały we współpracy z poszczególnymi spółkami Grupy PKP ich kierunki rozwoju i najważniejsze cele biznesowe do realizacji w latach 2021-2025 (z perspektywą do 2030 roku). Podobnie podchodzimy do spółek prowadzących przewozy autobusowe, gdyż naszą intencją jest, by one również zostały włączone do struktury holdingowej. Z mojej perspektywy, stworzenie profesjonalnie funkcjonującego holdingu ma fundamentalne znaczenie z punktu widzenia dalszego rozwoju tak PKP S.A, jak i całej Grupy PKP. Warto zaznaczyć, że już dziś na poziomie operacyjnym realizujemy, jako PKP S.A., we współpracy ze spółkami Grupy PKP, szereg inicjatyw, które wpisują się w praktyczne aspekty holdingu.

W jednym z wywiadów powiedział Pan, że będziecie szukali nowych możliwości w obszarze zarządzania nieruchomościami. W jaki sposób? (dot. nieruchomości o potencjale logistycznym).

Ten proces już się rozpoczął. W olbrzymim zasobie nieruchomości, którymi dysponuje PKP S.A., wytypowaliśmy te o potencjale logistycznym. To na ten moment około 170 lokalizacji o łącznej powierzchni około 1500 hektarów. Mogą na nich powstać terminale przeładunkowe, punkty ładunkowe, magazyny czy centra logistyczne. Obecnie wskazane lokalizacje są poddawane dalszym analizom przy współpracy z naszymi partnerami biznesowymi. Ma to na celu potwierdzenie ich potencjału oraz będzie podstawą do podjęcia dalszych decyzji, a w konsekwencji  przeprowadzenia w wybranych lokalizacjach inwestycji. Niezależnie od tych działań nadal aktywnie działamy przy realizacji projektów logistycznych w takich lokalizacjach jak Zduńska Wola Karsznice (tu podmiotem wiodącym jest PKP CARGO Terminalne sp. z o.o.) czy Emilianowo koło Bydgoszczy (tu we współpracy z m.in. Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa). Te i wiele innych działań w obszarze nieruchomości logistycznych PKP S.A. są właśnie realizacją nowego podejścia PKP S.A. do zarządzania nieruchomościami.

Ostatnio Grupa PKP zorganizowała konferencję „Kolej dla żywności”. Co polska kolej może zaoferować branży rolno-spożywczej?

Dynamiczny rozwój transportu kolejowego, w tym transportu intermodalnego stwarza nowe techniczne możliwości dla przewozu produktów spożywczych koleją. Wraz z realizowanym programem modernizacji linii kolejowych czy postulowanym procesem odtwarzania bocznic kolejowych i punktów ładunkowych, podejmowane przez kolej działania w wymierny sposób mogą przyczynić się do stworzenia optymalnych warunków dla eksportu krajowych produktów rolnych i spożywczych. Zwłaszcza, że Polska żywność to wysoko ceniona marka na światowych rynkach. Jej eksport systematycznie rośnie. W 2020 roku jego wartość wyniosła 34 mld euro. Reasumując, obydwie gałęzie gospodarki mogą sobie wzajemnie pomóc. Kolej zyska nowego klienta z potencjałem, a producenci żywności możliwości sprawnego transportu oraz ekspansji na dotychczas niedostępne lub perspektywiczne rynki zbytu.

Dodaj komentarz