Pasażer

Roczny rozkład jazdy wszedł w życie. Co się zmieniło?

Gdzie trwają prace i mogą wystąpić utrudnienia 

Małopolskie: utrudnienia pasażerowie odczują na linii nr 8 między Krakowem Głównym, Miechowem i Tunelem oraz na odcinku Kozłów – Sędziszów, gdzie szeroki zakres prac inwestycyjnych wymaga prowadzenia ruchu jednotorowego i licznych zmian na poszczególnych stacjach. W praktyce oznacza to konieczność skrócenia relacji części pociągów, wprowadzenia tras okrężnych, ograniczenia postojów oraz zmiany czasów przejazdu, które w przypadku wybranych składów mogą się istotnie wydłużyć. Od 16 stycznia zakres prac jeszcze się zwiększy, co będzie wymagało dodatkowych zmian. Zakończenie zasadniczej części prac na odcinku Kraków Główny – Tunel zaplanowano na sierpień 2026 roku.

Łódzkie: duży zakres robót zaplanowano także na lk1 między Koluszkami, Piotrkowem Trybunalskim, Radomskiem i Częstochową. Modernizacja tej magistrali obejmuje podnoszenie prędkości i szereg zamknięć torowych, które wymuszają kierowanie części pociągów objazdami, m.in. przez CMK lub lk14 i lk131. Dobrą wiadomością jest to, że od 14 grudnia uruchomione zostaną codzienne, bezpośrednie połączenia ŁKA z Łodzi przez Koluszki do Częstochowy.

Śląskie i Opolskie: w bezpośrednim powiązaniu z pracami prowadzonymi na terenie województwa łódzkiego realizowane są skoordynowane roboty na lk 61 i lk144. Zakres prac obejmuje modernizację blisko 90 km torów, przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sieci trakcyjnej oraz prace na trzech mostach. W związku z inwestycją od 28 stycznia wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Opole – Częstochowa, składy PKP Intercity zostaną kierowane trasami okrężnymi przez Kędzierzyn-Koźle, a wybrane pociągi Pendolino na trasie Warszawa – Wrocław zostaną odwołane.

Pomorskie: kontynuowana będzie modernizacja linii 202 między Słupskiem a Lęborkiem. Prace torowe i stacyjne, w ramach innego zadania, w tym przebudowa peronów i rozjazdów, obejmą również stację Reblino na tej samej linii i będą wiązały się z cyklicznym wprowadzaniem komunikacji zastępczej na odcinkach Słupsk – Reblino – Wrześnica oraz Sławno – Słupsk i Sławno – Ustka. Utrzymana pozostanie nocna przerwa w ruchu między Słupskiem a Lęborkiem, a wybrane połączenia dalekobieżne zostaną skrócone lub skierowane na trasy alternatywne.

Szybszy dostęp do rozkładów dzięki kodom QR

Polskie Linie Kolejowe S.A. rozszerzają testowane od września kody QR, które po zeskanowaniu telefonem pokazują bieżące odjazdy z konkretnej stacji lub przystanku. Dotychczas dostępne na Podhalu, Podlasiu, Lubelszczyźnie i Dolnym Śląsku, od połowy grudnia funkcjonalność obejmie wszystkie lokalizacje w Polsce. Tabele odjazdów są już dostępne w Portalu Pasażera w zakładce „Katalog stacji”, a kody QR umożliwiają szybki dostęp do informacji na dowolnym urządzeniu mobilnym. Od 14 grudnia kody będą sukcesywnie pojawiać się na wszystkich stacjach i przystankach, uzupełniając tradycyjne informacje w gablotach i ułatwiając planowanie podróży.

Nowy rozkład jazdy został opracowany tak, aby – mimo bardzo dużej skali prac modernizacyjnych – zapewnić możliwie najkorzystniejszą ofertę przewozową. Pasażerowie mogą liczyć na krótsze czasy podróży na wielu kluczowych trasach, jednak w regionach, gdzie trwają inwestycje, należy spodziewać się czasowych zmian i ograniczeń. Aktualne informacje o kursowaniu pociągów będą dostępne na portalpasazera.pl, w aplikacjach przewoźników i na tablicach informacyjnych na stacjach.

Dodaj komentarz