Aktualności

Rola kolei w transporcie towarów

Infrastruktura kolejowa

W tym wypadku UTK podkreśla, że planowane oraz już realizowane projekty infrastrukturalne powinny zapewniać poprawę parametrów techniczno-eksploatacyjnych kolejowej infrastruktury liniowej i punktowej przeznaczonej dla szybkich pociągów intermodalnych. Podkreśla się konieczność dostosowania infrastruktury do obsługi pociągów o długości do 740 metrów, z maksymalnym naciskiem na oś do 22,5 ton, przy jednoczesnym podwyższeniu przepustowości na odcinkach o ruchu mieszanym lub o wysokiej częstotliwości połączeń.
Należy również udrożnić międzynarodowe korytarze transportowe pomiędzy portami morskimi Trójmiasta, a przejściami granicznymi z Republiką Czeską oraz Słowacją. Wynika to z faktu, że głównie drogą morską odbywa się ruch intermodalny generowany przede wszystkim przez kontenerowce. Oznacza to, że parametry linii kolejowych powinny umożliwiać obsługę wszystkich typów tych jednostek. Natomiast podejmowane działania winny prowadzić do stworzenia atrakcyjnej oferty przewozowej.
Urząd zaleca zatem:

Budowa linii kolejowej nr 5 umożliwi także poprawę dostępności do wodnego transportu śródlądowego za sprawą bliskiego przebiegu rzeki Wisły w pobliżu Wyszogrodu oraz Płocka a także połączenie z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym i portem lotniczym w Modlinie i komunikację z istniejącymi zakładami PKN Orlen w Płocku produkującymi wyroby petrochemiczne.
UTK postuluje również przywrócenie do stanu użyteczności stacji kolejowej Katowice Muchowiec.

Obiekty infrastruktury usługowej

W opracowaniu sugeruje się, że do 2030 r. powinny powstać w Polsce kluczowe centra intermodalne, które będą styczne z siecią kolejową w sposób gwarantujący konkurencyjny czas przejazdu oraz stałe połączenia pomiędzy nimi. Terminale powinny być połączone z obiektami logistycznymi leżącymi w krajach sąsiednich w szczególności leżących na trasach korytarzy towarowych prowadzących do Niemiec, Czech, i na Litwę.
Każde z centów powinny być połączone infrastrukturą kolejową, a warunki dostępu powinny nadawać priorytet dla takich tras.
UTK zaznacza, że silną stroną realizacji usług logistycznych w Polsce mogą być niższe ceny usług związanych z przeładunkiem czy innymi usługami w terminalach. Ponadto dla tras utworzonych w ramach sieci terminali powinny być zaproponowane preferencyjne stawki dostępu do infrastruktury liniowej, np. poprzez dofinansowanie usług z wykorzystaniem kolei.

Popularyzacja wykorzystania kontenerów

Opracowanie naciska na upowszechnienie użycia kontenerów jako jednostek do przewozu wielu typów ładunków. Wpłynąć ma to na powiększenie wolumenu przewożonych towarów. Wnioskuje się o wprowadzenie zachęt do korzystania z kontenera jako jednostki transportowej.

Przewóz naczep koleją

Prezes UTK zaleca, aby transport towarów powyżej 300 km powinien być realizowany przy wykorzystaniu środków transportu kolejowego. Dlatego też sugeruje się rozwój przewozów naczep i przyczep samochodowych koleją. W celu zagwarantowania takich przewozów należy inwestycje w infrastrukturę punktową skorelować z inwestycjami w infrastrukturę drogową.

Przewóz zestawów samochodowych koleją

Także koleją, ale w kierunkach LitwaCzechy, LitwaNiemcyBiałoruśNiemcy, zaleca się przewozy tranzytowe całych zestawów samochodowych, czyli ciągników siodłowych z naczepą. Wymaga to jednak przygotowania odpowiedniej infrastruktury dla rozwiązań „ruchomej drogi” i kompatybilnego z wybraną technologią taboru. Zaleca się ponadto wprowadzenie dodatkowych zachęt dla przewoźników drogowych oraz kreowanie międzynarodowej polityki transportowej w tym zakresie.

Dostęp do infrastruktury drogowej i internalizacja kosztów

Urząd zachęca również do działań, które są zgodne z polityką proekologiczną UE. W tym wypadku każdy transportu powinien internalizować, czyli pokrywać w pełnym stopniu swoje koszty zewnętrzne poprzez pełne wdrożenie zasady „zanieczyszczający płaci”. Co ważne na Starym Kontynencie transport drogowy internalizuje koszty zewnętrzne tylko w ok. 50%. UTK sugeruje wprowadzenie systemu, który w rozsądnym czasie doprowadzi do sytuacji, w której usługa transportowa będzie odzwierciedlała realne koszty związane z jej negatywnym oddziaływaniem na środowisko.
Istotne jest wprowadzenie systemu poboru opłat na całej sieci dróg krajowych w Polsce. Opłaty za dostęp do infrastruktury drogowej powinny być tak skonstruowane aby zachęcać do korzystania z ekologicznych środków transportu czyli przenoszenia towarów na kolej przy większych odległościach.

Kontrole GITD


MD

Dodaj komentarz