Inwestycje Raport z Polski

Rozbudowa warszawskiego metra bez przestojów [ZDJĘCIA]

Prace na budowie wschodniego i zachodniego odcinka II linii metra nie zwalniają. Na Targówku i Bródnie zakończono drążenie ostatniego z sześciu odcinków tunelowych, a na odcinku bemowskim stacje Bemowo i Ulrychów nabierają docelowych kształtów.

Budowa II linii metra to jedna z największych inwestycji samorządowych w Europie. Po oddaniu do użytku odcinka centralnego oraz 6 stacji na Targówku i Woli, obecnie trwa rozbudowa o kolejnych 8 stacji wraz z Stacją Techniczno-Postojową Karolin.

O prowadzonych pracach mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy:

– W tym tygodniu tarcza TBM Anna przebiła się do szybu przy stacji Trocka. Oznacza to, że zakończyliśmy budowę ostatniego z sześciu odcinków tunelowych na Targówku i Bródnie. Docelowych kształtów nabierają też przyszłe stacje, gotowa jest konstrukcja schodów peronowych na stacji Kondratowicza. Dużo dzieje się również na odcinku bemowskim – kolejne otwory technologiczne zakrywane są płytami betonowymi, powstają docelowe słupy i antresole stacyjne.

 

Warto zaznaczyć, że zima nie zatrzymała inwestycji, a zmiany na budowie widać z tygodnia na tydzień. Po zakończeniu drążenia tuneli będzie można skupić się na szeregu innych prac – wykończeniowych i montażowych. W wydrążonych już tunelach rozpoczęto już roboty przygotowawcze przed układaniem torowisk, zaawansowane są też prace związane z betonowaniem peronów, murowaniem pomieszczeń zaplecza technicznego oraz wykańczaniem pomieszczeń podstacji energetycznej.

Maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) o nazwie Anna wyruszyła ze stacji Zacisze w stronę komory szybu demontażowego przy stacji Trocka 22 stycznia. To był najkrótszy odcinek tunelowy, bo nieco ponad 650-metrowy. Pod koniec ubiegłego roku pracę zakończyły pracujące na zachodzie tarcze TBM Krystyna i Elisabetta. Łącznie wydrążyły ponad 1300 metrów podwójnego tunelu. Na Odcinku w kierunku Bródna tarcze pokonały, wydrążyły i obudowały pierścieniami obudowy docelowej łącznie 5788 metrów tunelu.

Prace sukcesywnie postępują na stacjach – Kondratowicza, gdzie gotowa jest już konstrukcja schodów peronowych i niemal gotowe pomieszczenie podstacji energetycznej, na stacji Bródno (największej stacji II linii) widać już większość podziemnej konstrukcji, trwają prace przy budowie peronu pasażerskiego i peronów technicznych w torach odstawczych. Na najmniejszej stacji – Zacisze ruszyły prace malarskie i wykończeniowe. Trwa też instalacja systemu wentylacji. Mieszkańcy okolic placów budowy mogą także zaobserwować konstrukcje wiat wejściowych do stacji.

Budowane na odcinku bemowskim dwie stacje metra – Bemowo i Ulrychów – nabierają docelowych kształtów. Kolejne otwory technologiczne zakrywane są płytami betonowymi. Powstają docelowe słupy i antresole stacyjne. Wzdłuż przyszłych przejść podziemnych murowane są kolejne pomieszczenia techniczne. Trwa zbrojenie wyjść z poziomu -1 na powierzchnię. Powstaje też podbudowa pod betonowe stopnie schodów. W miejscach, w których planowane są przyszłe zejścia na perony, szykowana jest konstrukcja dla biegów schodów ruchomych i zbrojenie dla schodów stałych. Niemal gotowe są już platformy peronowe. Pod nimi powstają szyny kablowe pod przyszłe kilometry kabli. Trwają również intensywne prace w tunelach metra. Trwa sprawdzanie i uszczelnianie połączeń pomiędzy pierścieniami oraz wyrównywanie, czyszczenie i przygotowywanie podstawy tunelu dla podbudowy torowiska.

Dodaj komentarz