Zakończono pierwszą część procedury przetargowej dotyczącej budowy magistrali kolejowej na Łotwie, związanej z projektem Rail Baltica.
Odpowiedzialna za wdrożenie projektu w tym regionie spółka Ejropas Dzelcela līnijas spośród sześciu konsorcjów ubiegających się o udział w dalszym postępowaniu wybrała pięć, które będą mogły złożyć swoje oferty do 31 października tego roku.
Kto weźmie udział w przetargu dla II etapu?
- OHLA-GULERMAK Rail Baltica Joint Venture (konsorcjum firm: Obrascón Huarte Lain , SA, Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt Ş. oraz Gülermak Sp. z o. o.),
- B. Baltica JV (w którym działają firmy: Eiffage Génie Civil SAS, Budimex S.A., a także Rizzani de Eccher S. p. A.),
- Webuild NGE-TSOJV (podmiot łączący firmy: Webuildp.A, NGE Contracting SASU oraz TSO SAS),
- zespół podmiotów: Aldesa Construcciones A., China Civil Engineering Construction Corporation, TEK Baltic Sp. z o. o.,
- konsorcjum firm tureckich: IC İÇTAŞ İNŞAAT SANAYİ VE TİCARETŞ. i DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET A.Ş.
Wśród wymienionych podmiotów w dwóch konsorcjach działają polskie firmy – Budimex oraz oddział krajowy Gülermak Sp. z o. o. Po rozstrzygnięciu drugiego etapu przetargu, w którym istotne będą zarówno kwestie kosztów, jak i wpływu podanych rozwiązań na środowisko, zwycięskie konsorcjum będzie mogło rozpocząć prace budowlane już w przyszłym roku.
Prace budowlane Rail Baltica na Łotwie
Zgodnie z podawanymi informacjami inwestor nie ukończył pełnej dokumentacji dla projektu. Dlatego też spółka Ejropas Dzelcela līnijas będzie rozliczać kontrakt na nieco innych zasadach. Zamiast stosować się do ryczałtowej kwoty ogólnej, poszczególne zadania będą opłacane jednostkowo – po przeprowadzeniu faktycznych prac budowlanych.
Takie podejście ma też inne plusy – wybrani w przetargu wykonawcy będą uczestniczyć w końcowym opracowaniu dokumentacji dla całego projektu. Dzięki temu wybór rozwiązań technologicznych i budowlanych będzie optymalny i przystępniejszy finansowo.
Oferty składane przez konsorcja będą dotyczyły wybudowania odcinka o długości około 200 kilometrów. Roboty budowlane obejmą: przygotowanie terenu wraz z ułożeniem nasypu, postawienie dróg oraz wiaduktów, a także mostów kolejowych. Pierwsze prace ruszą wokół miejscowości Iecava.