– Celem nowych przepisów jest udzielanie zamówień prowadzących do zawarcia umów o świadczenie usług publicznych w zakresie pasażerskiego transportu kolejowego na podstawie konkurencyjnej procedury przetargowej, otwartej dla wszystkich zainteresowanych podmiotów, sprawiedliwej oraz zgodnej z zasadami przejrzystości i niedyskryminacji. Ponadto nowe przepisy będą służyć podniesieniu jakości, sprawności i efektywności usług publicznych w pasażerskim transporcie kolejowym oraz przyczyniać się do budowania wizerunku transportu kolejowego jako wiarygodnej alternatywy dla innych rodzajów transportu, szczególnie pod względem ceny i jakości – poinformował Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
MIB chce m.in. zachęcić województwa do poprawy „połączeń stykowych” na granicy województw, aby zapewnić spójność sieci komunikacyjnej kraju. Problem ten zostanie uwzględniony w krajowym planie transportowym opracowanym przez ministra infrastruktury i budownictwa. Planowana nowelizacja ustawy zawiera szczegółowe zalecenie dla samorządu województwa odnośnie do przewozów do sąsiednich województw, które ma zawierać plan transportowy opracowywany przez ministra właściwego ds. transportu. Ponadto wprowadza się zmiany mające na celu stworzenie mechanizmu zachęt wobec samorządów województw do zapewnienia lokalnych połączeń kolejowych na granicach województw. Natomiast jak wyjaśnia MIB, w zakresie organizowania przewozów wojewódzkich wszelkie kompetencje pozostają niezmienne, to do zadań samorządów nadal będzie należało zapewnienie komunikacji kolejowej na obszarze województwa.
Autobusy w każdej gminie
Ministerstwo planuje podjąć także inne działania w celu wyeliminowania tzw. białych plam transportowych w rejonach, w których regularna komunikacja autobusowa nie istnieje lub nie zaspokaja lokalnych potrzeb mieszkańców. W zakresie transportu drogowego projekt przewiduje m.in. tworzenie pakietów linii komunikacyjnych ujętych w planach transportowych, gdzie zasadniczą rolę w kształtowaniu transportu zbiorowego na obszarze kraju w przewozach autobusowych przypisano samorządom. Pakiety linii komunikacyjnych składają się z co najmniej jednej linii o dużym potoku pasażerskim i co najmniej jednej linii o małym potoku pasażerskim, rozłożonych równomiernie pomiędzy poszczególne pakiety. – Rozwiązanie takie pozwoli na uruchamianie połączeń autobusowych i dojazd do miejscowości, które nie były obsługiwane dotąd przez przewoźników ze względu na niską opłacalność takiego przedsięwzięcia – zapewnił Szymon Huptyś.
Nowością dla organizatorów transportu będzie obowiązek opracowywania niezależnie od liczby mieszkańców planu transportowego. Takie rozwiązanie ma na celu zapewnienie możliwości planowania, tworzenia i rozwoju komunikacji publicznej na obszarach wykluczonych komunikacyjnie. Plany transportowe zostaną ograniczone do niezbędnego minimum, co niewątpliwie wpłynie na zmniejszenie obciążeń administracyjnych i kosztów związanych z opracowywaniem tych planów. MIB planuje gruntowną reformę organizacji i funkcjonowania rynku publicznego transportu zbiorowego, a kształt proponowanych zmian będzie również stanowił odpowiedź na zalecenia Najwyższej Izby Kontroli.