Minister transportu, mobilności i agendy miejskiej Raquel Sánchez potwierdziła, że hiszpański rząd zainwestuje min. 2,5 mld euro w nowe połączenie kolejowe między Santander i Bilbao.
Na spotkaniu w Santander w dniu 31 marca minister ujawnił szczegóły studium wykonalności, nowej proponowanej, 100-kilometrowej linii. Przedstawiono sześć alternatywnych tras, których koszty wahały się od 2,5 do 3,1 mld euro. Nowa linia ma niebagatelne znaczenie. Obecnie miasta są połączone odgałęzieniem linii, która jest częściowo zelektryfikowanym pod napięciem 1,5 kV DC na każdym końcu linii.
W spotkaniu uczestniczyli prezydent Kantabrii Miguel Ángel Revilla, a także prezydent Adif – María Luisa Domínguez. Ponadto obecny był sekretarz generalny ds. infrastruktury Ministerstwa Transportu, Mobilności i Agendy Miejskiej (MITMA) Xavier Flores.
Ostatecznie trasa będzie liczyła 20 km linii kolejowej na południe od Bilbao, co umożliwi pociągom dotrzeć do Abando. Ministerstwo Transportu, Mobilności i Spraw Miejskich (Mitma) twierdzi, że będzie to wymagało budowy tuneli i wiaduktów wzdłuż dwóch trzecich trasy.
Sánchez twierdzi, że projekt opiera się na wysokim popycie, który szacuje się na ponad 2,4 miliona pasażerów rocznie. Do tego dojdzie ruch towarowy.
Kolejne kroki określą, które z proponowanych alternatyw połączenia Santander i Bilbao są najbardziej opłacalne. Rząd przedstawi je do konsultacji społecznych i oceny środowiskowej.