Inwestycje

Rzeszowskie dworce przyjaźniejsze podróżnym

fot. Mariusz Kucharski

Pasażerowie na stacji Rzeszów Główny mogą już korzystać z dwóch nowych peronów. Od zeszłego roku dostępny jest także nowy przystanek Rzeszów Zachodni. Inwestycje w stolicy województwa podkarpackiego kosztowały PKP PLK 205 mln zł.

Na stacji Rzeszów Główny powstały większe i wyższe zadaszone perony. Przygotowane są także poczekalnie. Dzięki czytelnym tablicom informacyjnym oraz oznakowaniu dla osób niepełnosprawnych, dworzec stał się dostępniejszy, a podróż bardziej komfortowa.

Teraz wykonawcy prac modernizacyjnych przystępują do kolejnego etapu przebudowy. Remont rozpocznie się na peronie nr 3, a także w rozbudowywanym przejściu podziemnym. Docelowo połączy on centrum miasta z ul. Kochanowskiego.

Przejście będzie wyższe i szersze od dotychczasowego. PLK przewidziały w nim schody ruchome i windy, co pozwoli łatwo dostać się na perony osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.

Od 2019 r. udostępniony jest przystanek kolejowy Rzeszów Zachodni przy al. Wyzwolenia. Nowy obiekt ułatwi podróże w stronę Lublina i Krakowa.

W ramach rzeszowskiej inwestycji PLK modernizują także wiadukt kolejowy nad ul. Batorego. Obiekt w połowie jest już przygotowany i przejeżdżają po nim pociągi. W lutym rozpocznie się kolejny etap prac. Zmodernizowany obiekt będzie większy i szerszy od starego. Dzięki temu pod torami będzie więcej miejsca na budowę drogi i chodników, co usprawni komunikacje drogową.

Do tej pory do użytku oddane zostały trzy mosty nad al. Wyzwolenia oraz przebudowany przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Marii Konopnickiej.

Zakończenie zasadniczych prac na stacji Rzeszów Główny planowane jest latem. Wówczas podróżni będą korzystać z wszystkich peronów i odnowionego przejścia podziemnego.

Inwestycja w Rzeszowie realizowana jest z Krajowego Programu Kolejowego, w ramach projektu: „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM)”. Wartość umowy, która w 85 proc. jest współfinansowana ze środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, to 205 mln zł netto.