Przedstawiciele władz wojewódzkich i miejskich podpisali wartą ponad 6 mln zł umowę na opracowanie dokumentacji kolejowej obwodnicy Poznania. 8 zintegrowanych węzłów przesiadkowych, już za kilka lat, ma zrewolucjonizować poruszanie się po mieście i przyległych do niego gminach.
Umowę na dofinansowanie, ze środków unijnych z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020 (WRPO 2014+) projektu „Integracja węzłów na północnej obwodnicy towarowej M. Poznania z miejskim transportem zbiorowym – dokumentacja”, podpisali Marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak oraz Zastępca Prezydenta Miasta Poznania Mariusz Wiśniewski, w obecności Wojciecha Jankowiaka, wicemarszałka województwa.
– To wstęp do tego, aby później uzyskać decyzje środowiskowe i rozpocząć proces inwestycyjny – powiedział Marek Woźniak, marszałek województwa. – To kolejny projekt, który pozwoli postawić na zeroemisyjny transport w naszym regionie. A na tym zależy nam i Komisji Europejskiej, której jednym z filarów jest Zielony Ład – dodał.
Marszałek zwrócił także uwagę na specyfikę projektu:
– Projekt ma rewolucyjny charakter. Mówimy o wykorzystaniu towarowej obwodnicy kolejowej Poznania do celów transportu pasażerskiego. Dzięki temu ma dojść do synergii kolejowych przystanków pasażerskich z infrastrukturą komunikacji zbiorowej Miasta Poznania.
Dofinansowanie
Decyzją Zarządu Województwa Wielkopolskiego Miasto Poznań otrzyma blisko 6,3 mln zł z WRPO 2014+. Środki te miasto przeznaczy na przygotowanie dokumentacji projektowej dla budowy 8 zintegrowanych węzłów przesiadkowych. Zostaną one rozmieszczone wzdłuż północnej, kolejowej (towarowej) obwodnicy Poznania, w sąsiedztwie nowo projektowanych osobowych przystanków kolejowych w następujących lokalizacjach: Poznań Franowo, Poznań Kobylepole, Poznań Zieliniec, Poznań Koziegłowy, Poznań Naramowice, Poznań Piątkowo, Poznań Suchy Las, Swarzędz Nowa Wieś. Przystanki kolejowe ma wybudować PKP PLK.
Miasto Poznań realizuje ten projekt w partnerstwie z Gminą Swarzędz, Gminą Suchy Las, Gminą Czerwonak oraz Powiatem Poznańskim.
42 punkty przesiadkowe w okolicy Poznania
Wicemarszałek Wojciech Jankowiak przypomniał, że dzięki Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, w ramach ZIT, powstały w regionie 42 punkty przesiadkowe.
– Można zostawić tam samochód, rower, motocykl. To olbrzymie przedsięwzięcie, które pochłonęło z programu regionalnego ponad 120 mln euro. Pokazało ono, jak duże znaczenie mają punkty przesiadkowe, dzięki którym można zmienić środek lokomocji. Widzimy więc, że integracja kolejowej obwodnicy z transportem miejskim to dobry pomysł.
Z kolei Zastępca Prezydenta Miasta Poznania Mariusz Wiśniewski przyznał, że Miasto chce maksymalnie wykorzystać potencjał kolei obwodowej:
– Zyskają dzięki temu mieszkańcy północnej, północno-wschodniej części Poznania oraz mieszkańcy gmin sąsiednich. To dodatkowa szansa, by nie wjeżdżać do miasta samochodem i nie generować korków. To rozwojowe, przyszłościowe rozwiązanie.
Zdjęcia: Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu