Przedstawiciele samorządu województwa dolnośląskiego przedstawili we wtorek plany inwestycji kolejowych na Dolnym Śląsku – projekty zgłoszone do rządowego Programu Kolej Plus i Krajowego Programu Odbudowy. W konferencji uczestniczyli Cezary Przybylski – Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego, Marcin Krzyżanowski, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego oraz Patryk Wild, radny Sejmiku Województwa i przewodniczący sejmikowej Komisji Polityki Rozwoju Regionalnego i Gospodarki.
– Jednym z priorytetów województwa jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym i zwiększenie dostępności mieszkańców Dolnego Śląska do komunikacji publicznej – podkreślał marszałek Cezary Przybylski. – Im częściej będziemy z niej korzystać, tym rzadziej będziemy eksploatować samochody. Chcemy, by studenci uczący się w dużych ośrodkach akademickich, mogli bezpiecznie i sprawnie dojeżdżać z domu na uczelnię.
Marszałek podkreślił także sukcesy samorządu przy rewitalizacji nieczynnych linii kolejowych. Jednym z nich było przywrócenie po 40 latach linii Bielawa – Dzierżoniów. Inwestycja prowadzona była około roku.
– Jako województwo wystąpiliśmy o przekazanie 350 km szlaków kolejowych, w tej chwili mamy przekazane 150 – mówił marszałek. – Czekamy na przekazanie i podpisanie stosownych porozumień na trzy odcinki w tym m.in. Chocianów – Duninów. Jestem głęboko przekonany, ze wszystkie te porozumienia zostaną podpisane już wkrótce.
Zarząd województwa zgłosił także 5 projektów kolejowych do Programu Kolej Plus. Wziął także udział w Krajowym Planie Odbudowy, którego celem jest złagodzenie gospodarczych skutków pandemii i wzrost inwestycji. Za pieniądze z UE samorząd chce m.in. modernizować linie kolejowe.
W ramach Projektu Kolej Plus Dolny Śląsk zgłosił 5 zadań:
- Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław. Projekt zakłada wybudowanie podstawowej infrastruktury kolejowej w obrębie Wrocławskiego Węzła Kolejowego na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór. Pozwoli to na uruchomienie nowych połączeń w ramach Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej (WKM) na kierunkach Wrocław – Środa Śląska, Wrocław – Wołów oraz Wrocław – Jaworzyna Śląska. Przebudowie poddana zostanie również stacja Środa Śląska w celu dostosowania jej do kończenia i zaczynania biegu pociągów WKM.
- Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia powiatu złotoryjskiego i Złotoryi do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu kolejowego. Rewitalizowany miałby być odcinek linii kolejowej nr 284 zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Jednocześnie dzięki tej inwestycji możliwa będzie rewitalizacja dalszego odcinka linii nr 284 od Jerzmanic-Zdrój do Lwówka Śląskiego, który został przejęty na rzecz Samorządu Województwa Dolnośląskiego.
- Poprawa jakości połączeń Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego z Wrocławiem. Będzie to możliwe dzięki wznowieniu ruchu na linii kolejowej nr 310 Kobierzyce – Piława Górna, która jest własnością Samorządu Województwa Dolnośląskiego oraz odbudowie drugiego toru na odcinku linii kolejowej nr 285 pomiędzy stacjami Wrocław Główny a Kobierzyce.
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 181 na odcinku Oleśnica – Syców – Kępno (skomunikowanie Sycowa, Kępna, Wielunia ze stolicą Dolnego Śląska)
- Rewitalizacja linii kolejowych stanowiących ciąg komunikacyjny Zgorzelec – Bogatynia (skomunikowanie Bogatyni ze stolicą Dolnego Śląska)