Siemens Mobility w ciągu jednego roku zmodernizuje nastawnię Finnentrop w Nadrenii Północnej-Westfalii, wyposażając ją w całości w cyfrową technologię systemów nastawczych – wymienionych zostanie 404 zespołów urządzeń nastawczych. Należą do nich sygnalizatory, rozjazdy i wykolejnice. Ponadto 15 przejazdów kolejowych otrzyma cyfrowe interfejsy, a cztery spośród nich dodatkowo nowe systemy zabezpieczające ruch kolejowy.
Nastawnia Finnentrop steruje siecią liczącą około 60 kilometrów. W przyszłej architekturze nastawni cała wyposażenie techniczne, służące do sterowania ruchem i jego zabezpieczania, sterowane będzie z jednej centrali obsługowej. Jako generalny wykonawca Siemens Mobility realizuje całość przedsięwzięcia od projektowania po oddanie do użytku. Takie całościowe rozwiązanie z jednej ręki zapewnia krótki czas realizacji do końca 2021 roku.
Gerhard Greiter, CEO regionu Europy północno-wschodniej w Siemens Mobility powiedział, że:
– Dzięki cyfrowej nastawni zmniejszymy ilość zakłóceń w procesach ruchowych, stworzymy także bazę dla rozwoju automatyki kolejowej i zwiększenia mobilności w transporcie szynowym. Skorzystają na tym pasażerowie, przewoźnicy cargo i środowisko.
Siemens Mobility należy do grona światowych liderów w dziedzinie cyfryzacji infrastruktury kolejowej. W Niemczech na przykład to przedsiębiorstwo wykonało ważną, pionierską pracę, realizując cyfrowe nastawnie w Annaberg-Buchholz i Warnemünde. Do 2034 roku Siemens Mobility ma przeprowadzić cyfryzację całej sieci kolejowej w Norwegii, liczącej 4200 kilometrów torów i 375 stacji.
Warto dodać, że Deutsche Bahn, Związek Przemysłu Kolejowego w Niemczech (VDB) i Federalny Urząd Kolejnictwa (EBA) uzgodniły we wrześniu 2020 roku przyspieszenie wdrażania projektów nastawni cyfrowych do 2021 roku. Ten przyspieszony program jest finansowany z pieniędzy pochodzących z federalnego pakietu stymulacyjnego Corona. Nastawnia Finnentrop jest objęta tym przyspieszonym programem.