global

South Wales Metro – nowe oblicze walijskiej kolei

3 lipca 2020 r. Transport for Wales (TfW) rozpoczął prace nad stworzeniem zintegrowanego systemu transportu publicznego w Regionie Stołecznym Cardiff. Wartość inwestycji szacuje się na 750 mln funtów, z czego dofinansowanie unijne uzyskane za pośrednictwem rządu walijskiego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) wniesie 164 mln funtów. 

Celem projektu jest ułatwienie, przyspieszenie i poprawienie wygody podróżowania po południowej Walii dla 1,5 mln osób mieszkających i pracujących w tym regionie. W przeciągu pięciu lat będą prowadzone prace budowlane, inżynieryjne i infrastrukturalne. Modernizacji będą polegać linie kolejowe tzw. rdzenia dolnego, do: Aberdare, Coryton, Merthyr Tydfil, Rhymney i Treherbert. W ich trakcie zostanie zelektryfikowanych 170 km linii kolejowej, zmodernizowana cała sygnalizacja oraz wszystkie stacje, a co najmniej pięć nowych powstanie od podstaw.   

Na początku roku miała miejsce integracja pionowa walijskiego sektora kolejowego. Zgodnie z planami lokalnego rządu TfW stał się jednocześnie właścicielem infrastruktury i operatorem sieci transportu publicznego w Walii. Spółka przejęła infrastrukturę linii kolejowych zwanych Core Valley Lines od Network Rail

Zmiany czekają też tabor, a pasażerowie wsiądą do nowych pociągów FLIRT i tramwajów dwusystemowych CITYLINK od Stadlera, które zostały zamówione przez przewoźników Wales & Borders oraz South Wales Metro. Pierwsze z 71 pojazdów mają pojawić się na liniach obu firm od 2022 r. 

36 trójczłonowych tramwajów dwusystemowych CITYLINK zasilanych z sieci trakcyjnej 25 kV i z napędem akumulatorowym będzie kursowało na liniach z Cardiff do Treherbert, Aberdare i Merthyr Tydil. Oznacza to powrót tramwajów na ulice Cardiff po ponad 70 latach. Z pozostałych 35 zamówionych pociągów typu FLIRT 11 będzie miało napęd spalinowy, a 24 to pojazdy hybrydowe wyposażone w napęd spalinowy oraz elektryczny z zasilaniem z sieci trakcyjnej lub z akumulatorów. 11 spalinowych zespołów trakcyjnych jeżdżących w sieci South Wales Metro będzie obsługiwało odcinki na trasie między Maesteg, Ebbw Vale i Cheltenham. 24 hybrydowe zespoły trakcyjne będą docierały przez Cardiff do położonej na południu miejscowości Vale of Glamorgan, wykorzystując przy tym napęd spalinowy. Natomiast na północ od stolicy Walii pociągi będą przełączane na napęd z sieci trakcyjnej.

Dodaj komentarz