Alstom wygrywa przetarg na dostawę dla PKP Intercity piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Potwierdziła to Krajowa Izba Odwoławcza, do której odwołał się Stadler – jeden z uczestników wspomnianego przetargu. Informacje przekazali podczas XVI konferencji „Rozwój Polskiej Infrastruktury Kolejowej”, organizowanej przez Polską Izbę Kolei, Janusz Malinowski, Prezes Zarządu PKP Intercity oraz Artur Fryczkowski, Wiceprezes Zarządu Alstom Polska.

– 15 minut temu powstała ostatnia przesłanka, która odblokowała możliwość zakupu piętrowych pociągów. Na początku listopada podpiszemy kontrakt, który jest bardzo duży. Ten kontrakt zmieni wszystko. Będzie jeszcze większą rewolucją w Polsce niż Pendolino. Pojazdy dadzą nam ogromną przewagę konkurencyjną — zapowiada przedstawiciel PKP Intercity.

Postępowanie na zakup nowej floty piętrowych EZT dla PKP Intercity rozstrzygnięto 3 września. Najkorzystniejszą ofertą okazała się opcja Alstom Polska. W bazowym zamówieniu przewidziano 42 pociągi, z opcją rozszerzenia nawet do 72 sztuk. Wartość części taborowej to ok. 4,1 mld zł, a utrzymanie przez 30 lat – ok. 2,8 mld zł.
Spór po rozstrzygnięciu: odwołanie Stadlera do KIO
Stadler Polska zaskarżył wynik i 25 września 2025 r. złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), wskazując m.in., że z jego wyliczeń wynika wyższa punktacja oferty Stadlera niż Alstomu. Firma podnosi również zarzuty dot. formalnych uchybień w dokumentacji konkurenta.
W debacie publicznej pojawiły się też mocniejsze sformułowania. „Rzeczpospolita” relacjonowała, że Stadler zarzuca Alstomowi wprowadzenie zamawiającego w błąd – co Alstom odrzuca. Spór dotyczy m.in. sposobu oceny i spełnienia warunków.
Decyzja KIO. Co dalej?
Po pozytywnej dla Alstomu decyzji KIO, możliwe będzie podpisanie umowy na piętrowe pociągi. PKP Intercity deklaruje gotowość do zawarcia kontraktu na początku listopada 2025 r.