Stadler i słowackie przedsiębiorstwo kolejowe ŽSSK zaprezentowali na targach „Rail Business Days” w Ostrawie pierwszy piętrowy zespół trakcyjny KISS z napędem elektrycznym. Sześciowagonowe pojazdy skierowane zostaną na linie regionalne w zachodniej i środkowej Słowacji. To pierwszy raz, kiedy dwupokładowe pojazdy Stadlera wykorzystane zostaną na słowackich torach.
Zgodnie z umową, dostawę czterech nowych KISS-ów zaplanowano do końca 2023 r.
– Jesteśmy bardzo dumni, że dzięki temu zamówieniu możemy pisać naszą historię wspólnie z ŽSSK – mówił Martin Halmo, szef sprzedaży w Stadler na Czechy i Słowację.
Flota ŽSSK obejmuje już 21 jednopokładowych przegubowych wagonów kolejowych (GTW) firmy Stadler, z których 15 to wąskotorowe GTW z napędem elektrycznym. Przewoźnik eksploatuje je w Tatrach Wysokich od 2001 r. Sześć normalnotorowych GTW z napędem spalinowo-elektrycznym kursuje na linii Bratysława – Dunajska Streda od 2003 r.
Od 2021 r. pięć zębatych przyczepnych zespołów trakcyjnych GTW i jedna wielofunkcyjna lokomotywa zębata przyczepna działają dla ŽSSK na sieci zębatej i przyczepnej elektrycznych kolei górskich TEŽ w Tatrach Wysokich.
– Jeżeli chcemy, aby mieszkańcy przesiedli się z wygodnych samochodów do pociągów, musimy zaoferować im podobne, komfortowe i niezawodne pociągi – mówił Roman Koreň, prezes zarządu i dyrektor generalny ŽSSK. To jedyny sposób, w jaki możemy zachęcić ludzi do regularnego korzystania z pociągów podczas podróży służbowych lub turystycznych.
Sześciowagonowe pojazdy KISS mają 155 m długości i ponad 600 miejsc siedzących w klasie 1 i2. Dzięki napędowi elektrycznemu, składy mogą osiągać prędkość do 160 km/h.
Pociągi mają niską podłogę i cztery toalety (w tym jedna w pełni dostosowana do osób niepełnosprawnych). Komfort podnoszą wielofunkcyjne przedziały, oferujące miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich. Jest także dużo miejsca do przechowywania rowerów, wózków dziecięcych i większych bagaży.
Składy są w pełni klimatyzowane. Pasażerowie mogą korzystać z nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej i WIFI. Kamery wewnątrz i na zewnątrz pociągu, a także na dachu, umożliwiają obserwację pantografów, a przede wszystkim zapewniają bezpieczeństwo.
Pojazdy wyposażono w certyfikowany system pomiaru zużycia energii, a także precyzyjny system zliczania pasażerów. Maszyniści korzystają z nowoczesnej, a przede wszystkim ergonomicznie zaprojektowanej kabiny.