MPK-Łódź podpisało umowę na przebudowę ponad stuletniej zajezdni na Helenówku. Nieczynna dziś zajezdnia zmieni się w nowoczesny Zakład Techniki, w którym będą naprawiane i modernizowane łódzkie tramwaje.
Niemal cały teren, na którym znajduje się dawna zajezdnia, przejdzie gruntowną przebudowę. Zachowane i wyeksponowane zostaną jednak jej zabytkowe elementy.
W przetargu na przebudowę zajezdni startowało dziewięć firm. Najlepszą ofertę złożyła firma INKOMET.
Nieczynna już zajezdnia nadal będzie służyła tramwajom. Przeniesiony zostanie tam Zakład Techniki MPK-Łódź, który obecnie mieści się przy ulicy Tramwajowej. To w nim są m.in. naprawiane, modernizowane i malowane łódzkie tramwaje, a także produkowane części i podzespoły związane z eksploatacją taboru. Pracownicy MPK są wstanie niemal całkowicie rozebrać pojazd i zbudować go od nowa. Nowoczesne warsztaty i narzędzia zwiększą jeszcze ich możliwości i usprawnią prowadzenie prac.
– To długo wyczekiwana inwestycja. Największa w historii MPK inwestycja w nieruchomość. Mamy doskonałą załogę wykształconą i przygotowaną do świadczenia bardzo specjalistycznych usług w zakresie remontów, napraw i modernizacji. Bez tego zakładu, bez tych ludzi nie bylibyśmy wstanie funkcjonować w ramach przewozów tramwajowych – mówi Zbigniew Papierski, prezes MPK-Łódź.
O inwestycji mówił także wiceprezydent Łodzi.
– Nowoczesny Zakład Techniki będzie z pewnością stanowił dużą wartość dodaną dla funkcjonowania komunikacji miejskiej w Łodzi. Prowadzone będą tam zarówno naprawy bieżące pojazdów jak również modernizacje i remonty kapitalne tramwajów, a także renowacje wagonów historycznych – mówił Adam Pustelnik, wiceprezydent Łodzi.
Obecny budynek zostanie całkowicie zmodernizowany z zachowaniem jego zabytkowych elementów. Dobudowane do niego zostaną m.in. dwa skrzydła, które będą nieco odsunięte i cofnięte względem ulicy Zgierskiej. Przebudowany zostanie także budynek dawnej portierni.
– Moja firma po 30 latach działalności doczekała się tak wspaniałej inwestycji. Dołożymy wszelkich starań, aby wszystko poszło jak najlepiej. Od jutra przejmujemy plac budowy – mówił Jan Skubisz, prezes firmy INKOMET.
W nowym zakładzie od strony wschodniej znajdować będzie się część napraw bieżących, z której po oględzinach i pracach wstępnych tabor będzie mógł opuścić teren zakładu bądź, w przypadku większych awarii, suwnicą zostanie przetransportowany do części napraw głównych. W zależności od zakresu prac zostanie umieszczony na odpowiednim stanowisku. Wewnątrz hali przewiduje się m.in.: naprawy bieżące, montaż czysty, warsztat elektryczny, warsztat mechaniczny, śrutownię, lakiernię, stolarnię, spawalnię, demontaż, myjnię, pomieszczenia magazynowe, narzędziownie i pomieszczenia pomocnicze.
W obiekcie praca będzie mogła być prowadzona w systemie dwuzmianowym przy łącznym zatrudnieniu 200 pracowników produkcyjnych i 25 biurowych. Prowadzone będą tam zarówno naprawy bieżące pojazdów jak również modernizacje i remonty kapitalne tramwajów, a także renowacje wagonów historycznych. Ponadto w zakładzie będą produkowane i regenerowane podzespoły taboru tramwajowego i autobusowego.