RK: Pana zdaniem przewoźnikom bardziej opłaca się zakup czy wynajmowanie taboru?
PI: Najem taboru stał się już ważnym i naturalnym elementem dojrzałych europejskich rynków kolejowych, takich jak Francja czy Niemcy. Warte podkreślenia jest to, że coraz częściej wykorzystuje się tam też formułę najmu zwrotnego. Moim zdaniem symptomy zmiany są już widoczne i tendencje te będą się tylko nasilać. CARGOUNIT jest tego najlepszym przykładem. W kilka lat staliśmy się liderem polskiego i regionalnego rynku w zakresie wynajmu lokomotyw towarowych. A widzimy tutaj nadal olbrzymi potencjał do dalszego rozwoju. Nie mówiąc już o przewozach pasażerskich, gdzie nasz POWERUNIT jest de facto pierwszy w rozpoznawaniu rynku, a także – co warto podkreślić – w jego pewnego rodzaju edukowaniu i wskazywaniu, że najem jest równie, a moim zdaniem nawet bardziej opłacalny niż tylko posiadanie taboru na własność. Widzimy, że w Polsce przewoźnicy decydują się na usługę najmu m.in. dlatego, że zmienia się struktura kontraktów przez nich zawieranych. Coraz częściej wieloletnie umowy ustępują miejsca krótszym kontraktom. A to powoduje, że z ekonomicznego punktu widzenia coraz rzadziej opłaca się inwestować w zakup i utrzymanie drogiego taboru. Lepiej dla przewoźników jest skupić się wyłącznie na swojej kluczowej działalności przewozowej, a kwestię taboru przynajmniej częściowo zlecić zewnętrznej firmie. Pamiętajmy, że w przypadku najmu taboru po stronie przewoźników, szczególnie tych małych i średnich, nie ma konieczności wykazania się zdolnością kredytową ani zapewnienia wkładu własnego, który normalnie jest wymagany do zakupu taboru. A co najważniejsze, w przeciwieństwie do kredytu, najem nie rodzi dla przewoźników długoletniego zobowiązania finansowego.
RK: Pool taborowy to wciąż w Polsce pewna nowość. Jak ocenia Pan pod tym względem polski i europejski rynek kolejowy?
PI: Już wkrótce wejdzie w życie IV Pakiet Kolejowy, który otworzy dostęp do rynku wielu nowym przewoźnikom, a oni będą potrzebować taboru. Będą wśród nich małe i średnie podmioty, dla których, tak jak wspominałem wcześniej, najem lokomotyw, taboru będzie jedynym rozsądnym rozwiązaniem z ekonomicznego i technicznego punktu widzenia. Rynki większości państw Europy Zachodniej są już dużo bardziej rozwinięte w tym zakresie, więc moim zdaniem w oczywisty sposób podobne tendencje wystąpią w Polsce. To tylko kwestia czasu.
RK: Jaki jest Pana zdaniem największy sukces CARGOUNIT?
PI: Zdecydowanie jest to stworzenie w kilka lat z CARGOUNIT lidera rynku wynajmu lokomotyw towarowych w Polsce i Europie Środkowo- Wschodniej, a także szóstego gracza na naszym kontynencie.
RK: A jakie wyzwania stoją przed firmą w bliższej i dalszej przyszłości?
PI: Rozwój, rozwój i jeszcze raz rozwój. Pozyskiwanie nowych klientów i nowych rynków. Jako CARGOUNIT przyglądamy się naszym bliższym i dalszym sąsiadom, analizując możliwości ekspansji w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Stawiamy też na dynamiczny rozwój usług POWERUNIT dla przewoźników pasażerskich – chcemy przekonywać ich do naszej oferty.