RK: Projekt Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej to perspektywiczna wizja kolei aglomeracyjnej, na której powstaniu skorzystają zarówno mieszkańcy obszaru wchodzącego w skład Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, jak i mieszkańcy Szczecina. Jakie Pana zdaniem korzyści osiągną obie grupy na sfinalizowaniu inwestycji?
KP: Obydwie grupy zyskają przede wszystkim konkurencyjne rozwiązanie w zakresie sprawnego przemieszczania oraz realizacji swoich potrzeb transportowych na obszarze SOM. Mieszkańcy Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego zyskają nową markę cechującą się dużą częstotliwością podróży, komfortem, a także konkurencyjną ofertą cenową i czasową. Warto przy tym wspomnieć, że transport kolejowy, z racji własnej, wydzielonej drogi, cechuje bardzo niewielka podatność na kongestię transportową. Wobec zwiększającej się liczby podróży realizowanych za pomocą transportu indywidualnego, a co za tym idzie dynamicznie rosnącym natężeniem ruchu, pociąg aglomeracyjny może stanowić bardzo ciekawą alternatywę w zakresie wyboru gałęzi realizującej potrzebę transportową. Osoby dojeżdżające do Szczecina nie będą już musiały wysiadać na dworcu głównym – będą mogły wybrać jeden z wielu przystanków na terenie miasta, najbliższy punktowi docelowemu ich podróży. Dla znacznej części podróżnych przybywających do Szczecina może to oznaczać brak konieczności korzystania z innych środków transportu zbiorowego na obszarze miasta. Istotna w tym zakresie będzie również budowa sieci parkingów pozwalająca na integrację SKM z transportem indywidualnym – łącznie zakłada się budowę 2580 miejsc, w samym Szczecinie 1879. Dla mieszkańców Szczecina, poza możliwością przemieszczania w kierunku innych miast aglomeracji, SKM będzie również oznaczać powstanie quasi kolei miejskiej. Na obszarze stolicy województwa zakłada się bowiem funkcjonowanie ponad 20 przystanków i dworców kolejowych. Kolej może stać się zatem alternatywą w zakresie przemieszczania pasażerskiego wewnątrz miasta. SKM w pełni zintegrowana z innymi gałęziami transportu publicznego miasta (tramwaje, autobusy) oraz indywidualnego (poprzez parkingi P&R, B&R) może być wykorzystywana do realizacji miejskich podróży multimodalnych. Planowany przebieg sieci SKM na obszarze Szczecina ma nieco odmienny charakter niż w większości dużych aglomeracji miejskich posiadających aktywny system kolei miejskiej – brak jest w tym wypadku typowej linii średnicowej przebiegającej przez ścisłe centrum miasta. W przypadku Szczecina jest to półokrąg otaczający śródmieście – co paradoksalnie oceniam jako zaletę. Taki układ może rozwiązać problem funkcjonowania szczecińskiej sieci transportu zbiorowego, która podporządkowana specyficznemu promienistemu układowi drogowemu miasta, zmusza do realizacji przeważającej ilości podróży poprzez jego ścisłe centrum. Modernizacja linii kolejowej 406 pomiędzy Szczecinem a Policami to również szansa na dodatkową wartość dla mieszkańców Szczecina i obszaru ściśle otaczającego miasto w postaci zmniejszenia kongestii na drogach. Proszę wziąć pod uwagę, że obecnie przez ścisłe centrum miasta przejeżdża znaczna liczba pojazdów ciężarowych obsługujących zakłady chemiczne w Policach. Aktualny stan techniczny linii kolejowej 406 nie sprzyja zmianom na rzecz zwiększenia konkurencyjności transportu kolejowego w zakresie obsługi ruchu towarowego – jej modernizacja może zatem stanowić impuls dla pobudzenia kolei. Oceniam zatem, że realizacja projektu SKM może przyczynić się również pozytywnie do realizacji dodatkowych, niż tylko zakładanych w studium założeń.