Szkockie władze poinformowały, że franczyza ScotRail zostanie znacjonalizowana w przyszły roku po wygaśnięciu obowiązującego kontraktu z Abellio.
Ogłoszono, że nacjonalizacja jest efektem słabych wyników oraz sporów w efekcie czego dojdzie do wcześniejszego zerwania 10-letniej umowy z Abellio, czyli z holenderską firmą, która świadczy usługi w Wielkiej Brytanii i Niemczech, korzystając z sieci autobusowych i kolejowych.
Franczyza ScotRail zostanie przejęta przez państwowego operatora w marcu przyszłego roku. Posunięcie to nastąpiło wkrótce po tym, jak walijski rząd przejął krajową sieć kolejową kończąc w lutym franczyzę Keolis-Amey.
Michael Matheson, sekretarz ds. Transportu w Szkocji powiedział, że rząd przygotowuje dalsze umowy awaryjne zarówno z ScotRail, jak i Caledonian Sleeper i w związku z pandemią zamierza je wesprzeć kwotą 173,1 mln funtów. Co ważne przewozy kolejowe miały gwarancje rządowe od marca zeszłego roku w związku z koronawirusem. Natomiast apele o nacjonalizacje ze strony pracowników transportu i związków zawodowych pojawiały się już przed pandemią.
Kevin Lindsay, przedstawiciel związków zawodowych Aslef w Szkocji:
– Cieszymy się z początku końca nieudanego systemu franczyzowego w Szkocji. Nigdy więcej kolej ludowa nie powinna znaleźć się w rękach korsarzy .