Szlak Wyrzyskiej Kolejki Powiatowej zostanie wpisany do rejestru zabytków. Zabiega o to Towarzystwo WKP. – Cieszymy się przeogromnie, że nikt nie pomyśli już nawet o rozbiórce torowiska, chociażby na ścieżki rowerowe, drogi dojazdowe lub inne nieruchomości kosztem 125 letniego szlaku kolejowego – piszą członkowie TWKP.
Jak informuje w oficjalnym piśmie Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków, do rejestru zabytków nieruchomych województwa wielkopolskiego wpisany ma zostać szlak kolejowy:
- Od stacji Łobżenica do stacji Białośliwie
- Od przystanku Czajcze (gm. Wysoka) do stacji Wysoka
- Od przystanku Nieżychowo Zakłady Przemysłowe (gm. Białośliwie) do mostu na rzece Lobżonka k.. przystanku Polinowo (gm. Wyżysk) z mostem włącznie wchodzących w skład WKP na terenie powiatu pilskiego.
Wąskotorowa sieć kolejowa Wyrzyskiej Kolejki Powiatowej o rozstawie szyn 600 mm powstawała od 1893 r. Dziś kursuje w okolicach Wyrzyska i Białośliwia.
O WKP
Budowę wąskotorowej sieci kolejowej w okolicach Wyrzyska i Białośliwia zlecili okoliczni właściciele ziemscy w 1893 roku. Tę nowinkę techniczną zobaczyli cztery lata wcześniej na Światowej Wystawie Techniki w Paryżu. Torowiska dla kolei o rozstawie szyn zaledwie 600 mm można było budować w niemal każdym terenie. Polscy ziemianie założyli spółkę o nazwie Wyrzyskie Kolejki Powiatowe (wtedy okoliczne miasta zajmowały teren powiatu wyrzyskiego). To tłumaczy, dlaczego kolej ma w nazwie „wyrzyska”.
Nowa sieć kolejowa była największą spośród podobnych inwestycji na ziemiach polskich. Trasę poprowadzono tak, by mogła obsługiwać majątki podległe udziałowcom i ich manufaktury. Pociągi jeździły z Białośliwia przez Kocik-Młyn, Nieżychowo, Jeziorki, Czajcze, Kijaszkowo, Kruszki i Szczerbin do Łobżenicy. Trasa z kilkoma odgałęzieniami miała łączną długość ponad 150 km!
Do dzisiaj zachowało się kilka torowisk, przejazdy turystyczne odbywają się na odrestaurowanej trasie liczącej 20 km. Istnieje możliwość objazdu całej trasy nawet do Łobżenicy i to nie tylko pociągiem ciągniętym przez lokomotywę spalinową, ale również przez parowóz. Można zorganizować także przejazdy drezyną ręczną. W wakacje w soboty i niedziele pociągi jeżdżą na trasie do Pobórki regularnie o godz. 13, 15 i 17. Bilety – 5 zł.
Przed podjęciem decyzji o odwiedzeniu Wyrzyskiej Kolei Powiatowej warto wspomnieć, że rozstaw torów kolejki – 600 mm – jest najmniejszy na świecie. Nie ma nigdzie kolei o mniejszym rozstawie kół.
Tekst o WKP: Jacek Y. Łuczak /
za wielkopolska.travel/wyrzyska-kolej-powiatowa/