Škoda Group zakończyła półroczne testy systemu antykolizyjnego. Swoje rozwiązanie, zwiększające bezpieczeństwo na drogach i torowiskach w mieście zaprezentowała w trakcie międzynarodowych targów techniki kolejowej InnoTrans w Berlinie.
Autonomiczny transport miejski to niedaleka przyszłość. Czy jednak taki tramwaj, poruszający się wśród setek innych pojazdów, może bez problemu dotrzeć do celu? Pracuje nad tym m.in. Škoda Group.
Systemy antykolizyjne są poszukiwane przez operatorów transportowych. Przewoźnicy są coraz bardziej zainteresowani poprawą bezpieczeństwa pasażerów, a także szukają sposobów na ograniczenie uszkodzeń pojazdów w zajezdniach i autostradach. Centrum rozwoju Grupy Škoda rozpoczęło opracowywanie własnego systemu antykolizyjnego, aby zaoferować firmom transportowym praktyczne rozwiązanie.
– Nasz system antykolizyjny nie tylko zakończył pierwszą fazę rozwoju, ale przeszedł już półroczne testy w tramwajach w Tampere, skąd pozyskaliśmy niezwykle cenne dane bezpośrednio z ruchu – informuje Michal Mrázek, inżynier oprogramowania technologii autonomicznych w Škoda Group. – W porównaniu z konkurencyjnymi produktami nasz produkt ma tę zaletę, że cały tor w mieście jest szczegółowo odwzorowany. Dzięki temu system jest znacznie dokładniejszy i bardziej wydajny. Ponadto można go rozbudować o nowe funkcjonalności tylko poprzez aktualizacje oprogramowania. Co za tym idzie, nie musimy zmieniać zestawów czujników. Co najwyżej dodamy nowe elementy. Dla operatora to realne oszczędności.
System antykolizyjny – działanie
Nowy system antykolizyjny Škoda Group tworzy wirtualny tunel przed jadącym tramwajem. Wykrywa w nim wszystkie statyczne i dynamiczne przeszkody i ostrzega o tym motorniczego. Dodatkowo uruchamia hamulec awaryjny.
Otoczenie pojazdu monitorowane jest przez zestaw czujników, który obejmuje LiDAR, jednostkę IMU i kamerę. LiDAR odpowiada za mapowanie otoczenia w 3D w zakresie 100 -150 m, zarówno w poziomym, jak i pionowym polu widzenia. Jednostka IMU wysyła do systemu informacje o pochyleniu pojazdu, a tym samym dostosowuje czujniki do profilu toru, pomagając w dokładnym zlokalizowaniu składu na torowisku. Kamera rejestruje obrazy 2D, aby uchwycić jak najwięcej szczegółów.
Stworzony przez Škoda Group system antykolizyjny uzupełnić można o dodatkowe funkcje, by dostosować go do wymagań indywidualnych klientów. Jedną z możliwości jest dostosowanie alarmu do powagi zbliżającego się zagrożenia.
Zgodnie z planami, system ten uruchomiony ma zostać w 2023 r. Obecnie zaś Škoda prowadzi prace nad stworzeniem pierwszego autonomicznego tramwaju. Jego eksploatacja próbna przeprowadzona ma zostać za kilka lat na zamkniętym torze w Pilźnie. Rozwój systemu antykolizyjnego będzie więc kontynuowany.