Produkcja, serwis oraz codzienna obsługa pojazdów szynowych wymagają od pracodawców przemyślanej strategii dotyczącej organizacji stanowisk roboczych. Z uwagi na duże gabaryty taboru kolejowego, wiele zadań wykonywanych jest wysoko nad podłożem, co ogranicza komfort prac i zwiększa zagrożenie upadkiem z wysokości. Jak zadbać o wygodę i bezpieczeństwo pracowników? Korzystając z indywidualnie projektowanych platform roboczych, dopasowanych do kształtu obsługiwanego pojazdu. W ich produkcji od lat specjalizuje się firma KRAUSE. Oto przykłady realizacji flagowych rozwiązań.
Cel: bezpieczeństwo i efektywność działań
Stworzenie ergonomicznych stanowisk pracy na wysokości, które pozwolą na komfortową i bezpieczną obsługę pojazdów szynowych to duże wyzwanie dla firm z branży transportowej. Niezależnie od tego czy są to wagony pasażerskie, towarowe czy cysterny kolejowe – prace serwisowe wykonywane są wysoko nad podłożem z wykorzystaniem indywidualnie projektowanych konstrukcji, będących bezpiecznymi i komfortowymi stanowiskami pracy. Firma KRAUSE ma na swoim koncie wiele takich projektów, zrealizowanych dla przedsiębiorstw z branży kolejowej, np. dla firmy DB ZugBus oraz Bodensee-Oberschwaben-Bahn. Dla obu zaprojektowano oraz wykonano flagowe konstrukcje – platformy robocze z elektrycznie wysuwanymi występami dopasowującymi się do kształtu pociągu. Ich montaż w docelowym miejscu wykorzystania również leżał po stronie specjalistów KRAUSE.
Cel obu projektów był podobny – wzrost efektywności prac konserwacyjnych i serwisowych prowadzonych na dachu pociągu, przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa pracowników. Zoptymalizowanie procesów roboczych pozwoliło skrócić czasu pobytu taboru kolejowego w hali serwisowej, a tym samym i czas jego wyłączenie z użytkowania.
Klient: przedsiębiorstwa transportu kolejowego
Kluczem do sukcesu w branży transportowej są bezpieczeństwo oraz czas. Przedsiębiorstwa zarządzające flotą pojazdów ciężarowych, jak i te obsługujące pociągi pasażerskie, nie mogą sobie więc pozwolić na przestoje pojazdów spowodowane awariami. Kiedy pociąg wjeżdża do hali serwisowej, inżynierowie mają jeden cel – jak najszybciej wykonać przegląd lub zdiagnozować i usunąć awarię. Podstawą ich pracy są wygodne i bezpieczne stanowiska zaprojektowane w zgodzie z zasadami ergonomii.
Czym powinna charakteryzować się ich budowa? – Z jednej strony musi zagwarantować komfortowe i bezpieczne stanowisko pracy na wysokości, z drugiej natomiast – powinny zapobiegać uszkodzeniom pojazdów w trakcie prowadzonych prac. W przypadku naprawy czy konserwacji pojazdów szynowych niezwykle istotny jest też czas wykonywania wszystkich prac – im krócej będą one trwały, tym szybciej serwisowany pociąg lub tramwaj wróci na tory. A to automatycznie przekłada się na efektywność działań każdego przedsiębiorstwa transportowego. To dlatego projektowane przez nas konstrukcje gwarantują szybki i łatwy dostęp do platformy roboczej oraz idealne dopasowanie jej wymiarów do kształtu wagonu, co stwarza serwisantom ergonomiczne warunki pracy – wyjaśnia Marek Banach, Kierownik Działu Marketingu firmy KRAUSE.