Rozwiązanie: platforma robocza dopasowana do kształtu pociągu
Aby to osiągnąć, konstruktorzy KRAUSE opracowali konstrukcje – w pierwszym przypadku jednostronną mocowaną do ściany hali serwisowej, w drugim – dwustronną mocowaną do podłoża, których elementem kluczowym dla wygody i bezpieczeństwa użytkowników okazała się platforma z elektrycznie sterowanymi występami dopasowującymi się do kształtu pociągu oraz barierkami ochronnymi. W ten sposób w obu przypadkach powstała przestronna i w pełni bezpieczna przestrzeń robocza. Jak ona działa, omówimy na przykładzie realizacji dla DB ZugBus.
– Po wjeździe wagonu kolejowego do hali serwisowej i osiągnięciu przez niego ustawienia końcowego, rozpoczyna się proces dokładnego dopasowania występów platformy roboczej (długość 25 metrów) do kształtu pojazdu. W celu zapobiegnięcia uszkodzenia lakierowanej powierzchni pojazdu, występy zostały zakończone listwą ochronną. Ich wysuwanie odbywa się za pomocą centralnego panelu sterowania. Kiedy proces zostanie zakończony, otwarte zostaną elektrycznie sterowane drzwi bezpieczeństwa, pozwalające ekipie serwisowej wejść na platformę i zająć stanowiska pracy. O rozpoczęciu i zakończeniu tych procesów, pracowników hali serwisowej powiadamiają dźwiękowe oraz wizualne sygnały ostrzegawcze – tłumaczy ekspert KRAUSE.
Dostęp do platformy usytuowanej na wysokości 4 metrów zagwarantowany został przez wygodne schody po obu stronach konstrukcji. Wykonane zostały z kraty aluminiowej o klasie poślizgu R13 i zabezpieczone barierkami ochronnymi, co zapewnia maksymalne bezpieczeństwo użytkowania. Podesty platformy i występy zostały z kolei wykonane z aluminium ryflowanego oraz blachy żeberkowej. Dla większego bezpieczeństwa użytkowników, po obu stronach konstrukcji zainstalowano drabiny z koszem ochronnym, które w sytuacji awaryjnej pozwolą serwisantom opuścić stanowisko pracy. Na indywidualne życzenie klienta, dostęp do platformy może być dodatkowo ograniczony. W tym przypadku odbywa się za pomocą systemu kontroli wykorzystującego specjalne klucze.
Korzyści: poprawa bezpieczeństwa oraz efektywności prac
Zaprojektowana, wykonana i zamontowana przez KRAUSE konstrukcja do prac na wysokości z jednej strony zwiększyła bezpieczeństwo prowadzonych nad podłożem prac, minimalizując ryzyko wypadku przy pracy. Z drugiej natomiast – skróciła czas potrzebny na obsługę pociągu w hali serwisowej, tym samym ograniczając czas wyłączenia go z użytkowania. A to przyczyniło się do poprawy efektywności prac i opłacalności przedsięwzięcia.